طرح‌های عام المنفعه صنعت نفت در جنوب

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: استمرار تولید و پایداری فعالیت‌های صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب با پایبندی به الزامات توسعه پایدار تسهیل می‌شود. حمید بورد تصریح کرد: در هر منطقه‌ای که فعالیت صنعتی اعم از تولید نفت و غیره انجام می‌شود باید اقداماتی نیز به‌منظور جبران هزینه‌های طبیعی تولید به انجام برسد. وی تاکید کرد: صنعت نفت در این زمینه پیشگام بوده و خدمات مناسبی به حوزه عملیاتی خود ارائه کرده است که امیدواریم اعتبارات بیشتری به این مهم اختصاص یابد. مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه برای عمران مناطق نفت خیز باید برنامه تعریف شده داشته باشیم، افزود: به این منظور و برای افزایش خدمات عام المنفعه در حال رایزنی با مسوولان مربوطه و نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین و صدور مجوزهای قانونی هستیم.

۱۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌های عام المنفعه

وی گفت: در سال‌های اخیر طرح‌های عام‌المنفعه با اعتباری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در زمینه عمران و آبادانی شهرهای واقع در حوزه عملیاتی این شرکت اجرا شده است. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه طرح‌های عام‌المنفعه در بخش راهسازی، احداث فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی، حفظ محیط‌زیست، توسعه فضای سبز و بهداشت و درمان اجرا می‌شود گفت: بخش عمده‌ای از طرح‌های عام‌المنفعه در زمینه راهسازی است که برخی از آنها تکمیل شده و برخی در مرحله اجرا قرار دارند. وی از جمله این طرح‌ها به احداث جاده دوبانده از سه راهی سرانجام تا شهرستان امیدیه، احداث باند دوم جاده ماهشهر به امیدیه، احداث جاده‌ سه راهی بی‌بی حکیمه به گوره، و جاده امیدیه به جایزان اشاره کرد. مهندس بورد اعتبار پروژه‌های اجرا شده در مسجدسلیمان را ۲۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از جمله طرح‌های در دست اجرا در این منطقه می‌توان از پروژه احداث جاده مسجدسلیمان به پرسیاه نام برد.

افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت نمک‌زدایی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه به اجرای طرح‌های مهم افزایش تولید اشاره و اظهار کرد: سال گذشته ۳ واحد نمک‌زدایی در این شرکت افتتاح شد و برای سال‌جاری نیز راه‌اندازی ۳ یا ۴ کارخانه جدید نمک‌زدایی در دستور کار قرار دارد. مهندس بورد افزود: با راه‌اندازی واحدهای جدید ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت نمک‌زدایی این شرکت افزوده می‌شود که ضمن جبران کاهش طبیعی تولید چاه‌ها موجب افزایش تولید خواهد شد. وی این کارخانه‌ها را شامل نمک‌زدایی میدان لب سفید، گچساران۳ و بی‌بی حکیمه۱ عنوان کرد.

افزایش ظرفیت تولید نفت

مهندس بورد همچنین با تشریح حوزه فعالیت و عملکرد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: این شرکت با راهبری ۶۰ مخزن هیدروکربوری بزرگ و کوچک و تولید حدود ۸۰ درصد نفت کشور به‌عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور ایفای نقش می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مهم‌ترین فعالیت این شرکت را در سال‌جاری تدوین برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت عنوان کرد و گفت: برنامه تولید مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌جاری با توجه به سیاست‌های وزارت نفت به‌صورت افزایشی بسته شده است. وی یادآور شد: در صورت فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت این شرکت آمادگی کامل دارد که با استفاده از پتانسیل‌های موجود ظرفیت تولید را افزایش دهد.

انعقاد ۹۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت لوله

مهندس بورد با تشریح برنامه‌های حمایتی این شرکت از سازندگان داخلی گفت: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت کشور حمایت از سازندگان داخلی را در اولویت برنامه‌های خود دارد. وی گفت: ازجمله قراردادهای مهم در این بخش انعقاد قرارداد ساخت لوله‌های انتقال نفت خام به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های لوله‌سازی اهواز و فولاد اکسین خوزستان است.

مهندس بورد افزود: در چارچوب این تفاهم‌نامه شرکت فولاد اکسین خوزستان متعهد به تولید ورق‌های عریض و شرکت لوله‌سازی اهواز متعهد به ساخت لوله‌های مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خواهد شد.

۳۰ میلیارد ریال برای استادیوم مسجدسلیمان

مهندس بورد با اشاره به راهیابی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان به لیگ برتر کشور گفت: باتوجه به منع قانونی حمایت دستگاه‌های دولتی از تیم‌های حاضر در لیگ برتر این شرکت برای حمایت‌های قانونی از این تیم برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

وی گفت: به این منظور موسسه فوتبال نفت مسجدسلیمان را تاسیس کردیم و ۳۰ میلیارد ریال نیز برای توسعه استادیوم مسجدسلیمان اختصاص داده‌ایم که کارهای اجرایی آن در حال انجام است.