دنیای‌اقتصاد، قزوین، مهردادنوری: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته شرکت بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۲۶ دستگاه پست توزیع با ظرفیت ۵۷ مگاوات و ۱۲ دستگاه فیدر ۲۰ کیلوولت و ۳۷۸۹ دستگاه چراغ روشنایی معابر ساخته شده و با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است. همچنین سال گذشته دو روستا نیز از نعمت برق برخوردار شدند و تعداد روستاهای برقدار استان به ۸۲۵ روستا رسیده است.

مهندس سیدیوسف جبارزاده در ادامه افزود: در سال گذشته تعداد ۳۸۴۰۴ مشترک تامین برق شده و به مشترکان شرکت اضافه شدند. به این ترتیب کل مشترکان برق استان به بیش از ۵۰۰ هزار رسیده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته مشترکان استان ۳۹۴۷میلیون کیلو وات ساعت برق مصرف کرده اند، افزود: حدود ۵۰ درصد از این میزان مصرف در بخش صنعت، ۲۲درصد در بخش کشاورزی، ۱۸ درصد در بخش خانگی و بقیه در بخش‌های عمومی و روشنایی و سایر مصارف بوده است.

مهندس جبارزاده گفت: در این مدت پیک بار همزمان شبکه توزیع استان حدود ۷۰۰ مگاوات بود و با توجه به اینکه بار شبکه استان نباید از مقدار سال گذشته بالاتر رود از این رو از مشترکان استان انتظار می‌رود حداکثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در فصل تابستان داشته باشند تا از خاموشی‌های احتمالی جلوگیری شود. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین گفت: در سال گذشته ۴۲۹۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی از شرکت مدیریت شبکه و بورس انرژی خریداری شده است و میزان ۳۹۴۷ میلیون کیلووات ساعت انرژی به مشترکان تحویل یا در روشنایی معابر مصرف شده است. از این رو تلفات انرژی شرکت به رقم بی‌سابقه و ۹/۷ درصد رسیده است. مهندس جبارزاده درخصوص نرخ انرژی توزیع نشده نیز گفت: با فعالیت‌های صورت‌گرفته در بخش‌های سرویس و تعمیرات و بهره‌برداری شبکه و نیز استفاده از اکیپ‌های خط گرم برای سرویس و تعمیرات شبکه بدون خاموش کردن خطوط و پست‌ها، میزان خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و خاموشی‌های ناخواسته شرکت در سال ۹۲ کاهش یافته و مقدار انرژی توزیع نشده به ۶۲/۰ در هزار رسیده است. در این مدت زمان خاموشی هر مشترک نیز از ۸۲/۱ دقیقه در روز به ۹/۰ دقیقه در روز کاهش یافته که کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. براساس این گزارش انرژی توزیع نشده متداول در کشور یک در هزار است که این رقم در استان ۴۰ درصد کمتر از این نرم است. وی درخصوص برق‌رسانی به پروژه‌های مسکن مهر استان نیز گفت: فعالیت شرکت توزیع از ابتدای طرح با تامین برق موقت تعاونی‌ها برای ساخت و ساز شروع شده است و برق‌رسانی برای زون‌های آماده شده شهرک مهرگان هنوز هم ادامه دارد و تاکنون زیرساخت لازم برای حدود ۲۴۰۰۰ واحد مسکن مهر ایجاد شده است.