ساخت شهرک طلا در اصفهان

دنیای‌اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: استاندار اصفهان گفت: هنگامی بحث استاندارد مصالح ساختمانی و استفاده از آنها در ساختمان‌ها رفع می‌شود که همه ارگان‌های مربوطه وارد عمل شده و کارهای اساسی خود را درست انجام دهند. رسول زرگرپور در نخستین جلسه شورای استاندارد استان اصفهان اظهار کرد: در خصوص رفع مشکل مصالح غیراستاندارد و استفاده آنها در ساختمان‌ها باید نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و اداره استاندارد با یکدیگر هماهنگ عمل کنند. استاندار اصفهان ادامه داد: طرح مجریان ذی‌صلاح حقوقی ساختمانی از طرح‌های مهمی است که باید برای خروج از مشکل مصالح غیراستاندارد ساختمانی اندیشیده شود و به همین منظور استان اصفهان از ابتدای مردادماه سال‌جاری برای ساختمان‌ها بیش از پنج هزار مترمربع طرح مجریان ذی‌صلاح حقوقی ساختمانی را اجرایی خواهد کرد.

زرگرپور تصریح کرد: برای اینکه بتوان مشکلات مصالح ساختمانی را رفع کرد، باید اتحادیه‌ها و صنوف فعال در این زمینه را نیز وارد میدان کنیم و آنها که هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت و تولید مصالح ندارند را از رده خارج کنیم. وی اضافه کرد: هنگامی بحث استانداردهای مصالح ساختمانی و استفاده از آنها در ساختمان‌ها رفع می‌شود که همه ارگان‌های مربوطه وارد عمل شده و کارهای اساسی خود را درست انجام دهند.

وضعیت نان یک شبه بهبود نمی‌یابد

استاندار اصفهان در خصوص وضعیت استاندارد نان در اصفهان نیز گفت: نان از جمله کالاهای اساسی است که بیش از ۱۰۰ سال است به یک نحو و شیوه پخته می‌شود، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که خواهان آن هستیم که شرایط برای بهتر شدن پخت نان آماده شود پس باید گفت در خصوص بهبود وضعیت استاندارد نان نمی‌توان یک شبه وارد عمل شد و همه چیز را درست کرد. زرگرپور گفت: اگر می‌خواهیم پخت نان استاندارد شود نباید فشارهای بی‌مورد وارد کنیم، چراکه اگر بخواهیم نانواها دستگاه‌های خود را تعویض کنند باید به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه نگاه کنیم. وی افزود: اگر در اصفهان نانوایی تقاضای پروانه کسب یا تاسیس نانوایی کند حتما باید شرایط مورد نیاز و دستگاه‌های به روز برای تولید نان را داشته باشد، اما مشکل با کسانی است که سال‌های سال است در این حرفه فعالیت می‌کنند آنها باید توسط بسته‌های تشویقی یا تسهیلات ویژه به سمت به روز شدن و خرید دستگاه‌های استاندارد و جدید

بروند.

شهرک طلا با جدیت دنبال می‌شود

استاندار اصفهان در خصوص وضعیت غیراستاندارد طلا و منسوجات مصنوعی در اصفهان نیز گفت: ساخت شهرک طلا و جواهر اصفهان با جدیت دنبال می‌شود و اگر این پروژه تا به امروز پیشرفت چندانی نداشته به‌دلیل معضلاتی بوده که امیدواریم رفع شوند و من نیز در این خصوص با رئیس جدید بنیاد مستضعفان صحبت خواهـم کرد تا این مهـم نیز به نتیجــه

برسد. همچنین در این جلسه مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: در سال گذشته از ۵۳۰ بازدیدی که توسط کارشناسان اداره استاندارد از واحدهای ساختمانی انجام شد تنها ۴۸ واحد از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده کرده بودند.

غلامحسین شفیعی اظهار کرد: در سال گذشته اداره استاندارد مجوز ۵۰۰ پروانه بهره‌برداری صادر کرده که ۴۱۷ پروانه اجباری و ۹۷ پروانه نیز تشویقی بوده است، در همین زمان نیز ۳۴۴ پروانه ابطال شده که اکثرا مربوط به مصالح ساختمانی بوده و متاسفانه تنها صنفی را که نتوانسته‌ایم استانداردسازی کنیم صنف مصالح ساختمانی بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از ۵۳۰ بازدیدی که توسط کارشناسان اداره استاندارد از واحدهای ساختمانی انجام شد ۳۷۷ واحد از مصالح غیر استاندارد استفاده کرده بودند و در پنج مورد نیز اجازه ورود به ماموران ما داده نشده و متاسفانه در این راستا نه نظام مهندسی، نه اداره کل راه و شهرسازی و نه شهرداری مسوولیت

نمی‌پذیرند.

شفیعی در ادامه به وضعیت بحرانی استاندارد نانوایی‌های اصفهان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۶۸۱ واحد نانوایی در اصفهان مورد بررسی قرار گرفت که از این میزان ۲۱۱ واحد خود را سنتی و ۴۲۰ مورد خود را جدید معرفی کرده بودند که از این ۴۲۰ مورد جدید ۳۳۹ مورد پخت غیر استاندارد در دستور کار خود قرار داده بودند و این یعنی ۸۰ درصد نانوایی‌های اصفهان غیر استاندارد هستند، این در حالی است که نانواهای سنتی مورد بررسی قرار

نگرفتند. وی در خصوص وضعیت استانداردسازی آسانسورها در اصفهان نیز هشدار داد و اظهار کرد: وضعیت نصب آسانسورها در اصفهان مطلوب نیست، از تمام ارگان‌های اصفهان تقاضا کرده بودیم آسانسورهای خود را استاندارد کنند، اما فقط ۶ ارگان چنین کاری کردند و بقیه هیچ حرکتی انجام ندادند که استانداری اصفهان نیز از آن جمله است.

مدیرکل استاندارد اصفهان از وضعیت لبنیات در اصفهان نیز گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی از لبنیات فروش‌های معروف اصفهان در محل عرضه لبنیات هیچ‌گونه استانداردی را رعایت نمی‌کنند و باید گفت به‌طور کامل غیر استاندارد عمل می‌کنند که باید مراجع مربوطه برای حل این مشکل وارد شوند، چرا که در این زمینه نیز وضعیت مناسب نیست.