سرمایه‌گذاری برای رفاه زائران در مشهد

دنیای‌اقتصاد، مشهد، فاطمه رمارم: مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: با اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف شهر در جهت کاهش سفرهای زائد شهری و افزایش ماندگاری زائر گام برمی‌داریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رشید صحابی در دیدار از سه طرح مشارکتی واقع در مناطق ۴ و ۲ مشهد اظهار کرد: با بهره‌برداری به موقع از این پروژه‌ها که کاربری تجاری و پارکینگ طبقاتی دارند قدم مهمی به‌منظور تامین کمبود پارکینک این مناطق پرجمعیت و پرتردد برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه تجاری زیتون یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در کنار بازار فردوسی منطقه ۴ مشهد در حال احداث است که عملیات اجرایی آن از آذرماه سال ۹۱ آغاز شده است.

افتتاح زیتون تا مهرماه ۹۵

مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد افزود: پروژه تجاری زیتون با زیربنای ۵۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در چهار طبقه احداث می‌شود که شامل ۸۶۰ واحد تجاری بوده و فضای پارکینگ آن ظرفیت پذیرش ۱۴۰۰ دستگاه خودرو را دارد.

صحابی با اشاره به وجود مشکلاتی بر سر راه انجام این پروژه تصریح کرد: بستر زمین پروژه زیتون قبلا محل دفن زباله بود که این موضوع باعث ایجاد اشکالاتی در روند کار شد اما با این وجود از برنامه زمان‌بندی جلوتر هستیم و امیدواریم این پروژه زودتر از موعد مقرر آن و در مهرماه ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

رفع مشکلات پروژه‌های مشارکتی در دستور کار

مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در دیدار از پروژه تجاری امین که جنب پارک شهید مفتح منطقه ۴ مشهد در حال احداث است نیز اظهار کرد: اجرای این پروژه در برخورد با مشکلاتی همچون قناسی زمین، لزوم اصلاح سند و ایجاد سد معبر با کندی مواجه بوده و در مرحله گودبرداری قرار دارد.

صحابی ادامه داد: مشکل عمده این پروژه، محل احداث آن است که پیش از این محل دفن زباله‌های ساختمانی بوده است که با دادن تذکر به سرمایه‌گذار، تدابیر لازم برای حل این مشکلات و سرعت یافتن روند احداث آن اتخاذ شد.

وی همچنین در بازدید از پروژه تجاری و پارکینگ طبقاتی حریر واقع در حد فاصل حر عاملی ۷و ۵ خاطرنشان کرد: پروژه حریر نیز درمرحله گودبرداری با مشکلات زیادی چون تملک و نوع نامرغوب خاک مواجه بوده است و با اضافه شدن مشکلات تملکی، مراحل اجرای این پروژه از زمان پیش‌بینی‌شده عقب‌تر است.

۲۴ هزار مترمربع پارکینگ در منطقه ۲

وی در ادامه افزود: مرکز تجاری و پارکینگ طبقاتی حریر نیز در۱۴ طبقه احداث می‌شود که۹۵۹۲ متر مربع از آن بخش تجاری، ۱۷۶۱۲ مترمربع پارکینگ عمومی، ۶۱۸۱ مترمربع پارکینگ خصوصی و ۲۲۶۶۴متر مربع انبار است.

صحابی با اشاره به ایجاد تغییراتی در نقشه این مرکز برای رفع مشکلات تملکی گفت: پس از این تغییرات، انتظار رشد قابل‌توجهی در پیشرفت کار داریم که با بهره‌برداری از این پروژه مشکل عمده پارکینگ در محدوده بلوار حر عاملی منطقه ۲ رفع خواهد شد.

لزوم تضمین سود سرمایه‌گذاران شهری

مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد درمورد بازگشت سرمایه در پروژه‌های سرمایه‌گذاری گفت: هنوز در شورای اسلامی شهر قانونی مبنی بر تضمین سود سرمایه‌گذاران چه در مناطق برخوردار و چه در مناطق کم‌برخوردار تصویب نشده است که شهرداری مشهد با اتخاذ تدابیری حداقل سود سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در انجام پروژه‌های مشارکتی، رفع نیازهای شهری مدنظر است، عنوان کرد: در این پروژه‌ها رفع نیازهای شهری پیگیری می‌شود و تنها بحث انبوه‌سازی، برج‌سازی و تجاری‌سازی مطرح نیست.

کاهش سفرهای زائد شهری

مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد بیان کرد: با ساختن مراکز تجاری در نقاط مختلف شهر، هزینه رفت‌وآمد شهری را کاهش می‌دهیم و با کاهش سفرهای زائد شهری، پاسخی به نیازهای هر منطقه داده می‌شود تا رفاه مردم فراهم شود.

صحابی به تاثیر این پروژه‌ها در ماندگاری بیشتر زائر اشاره کرد و افزود: با توجه به ویژگی ممتاز مشهد و حضور بارگاه علی ابن موسی‌الرضا(ع)، تلاش‌مان در افزایش ماندگاری زائر در مشهد است.

وی ادامه داد: باید برای وقت زائران بعد از زیارت حرم مطهر برنامه داشته باشیم و نیاز آنان را برای خرید سوغات و سایر مایحتاج فراهم سازیم که احداث چنین مراکز تجاری می‌تواند پاسخگوی نیاز زائران در کنار مجاوران باشد.

طرح‌های سرمایه‌گذاری، گامی برای اشتغال در مناطق کم‌برخوردار

شهردار منطقه ۴ مشهد نیز در این دیدار گفت: اجرای پروژه‌های زیتون و امین می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و رفع مشکل کمبود پارکینگ در این منطقه داشته باشد.

شاهچراغی با بیان اینکه خوشبختانه نگرش شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد توجه به مناطق کم‌برخوردار است، افزود: این منطقه علاوه برجمعیت زیاد، نیروی کار بسیاری دارد که برای اشتغال به سایر مناطق شهر تردد می‌کنند که امیدواریم با افتتاح چنین پروژه‌هایی در جهت اشتغال‌زایی در منطقه گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه‌ها اشتغال‌زایی غیرمستقیم چون حمل و نقل کالا را نیز فراهم می‌کند، ادامه داد: درمدت کوتاه مدیریت من در منطقه ۴ شهرداری مشهد، چند پیشنهاد سرمایه‌گذاری در مناطقی چون طبرسی شمالی و پنجتن داده شده است که در حال پیگیری برای عقد قرارداد است.

زمین ارزان، فرصتی مناسب

شاهچراغی با بیان وجود تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران در این منطقه عنوان کرد: ارزان بودن زمین در مناطق کم‌برخوردار نسبت به سایر نقاط شهر یکی از مزایایی است که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.