دنیای‌اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: این استان با هشت هزار و ۳۱۹ واحد صنعتی فعال با سرمایه‌گذاری ۲۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۵۰ هزار نفر اشتغال، رتبه نخست صنعت ایران را دارد. اسرافیل احمدیه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن در اصفهان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: بخش معدن این استان با ۶۹۴ معدن فعال با حجم استخراج ۴۰ میلیون تن و ذخیره ۷/۲ میلیارد تن، هشت هزار نفر اشتغال و سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، رتبه دوم کشور را دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ اتحادیه و ۱۳۷ هزار واحد صنفی فعال در استان اصفهان اظهار کرد: هفت هزار و ۲۰۵ مجوز در بخش صنعت در این استان اخذ شده که از صفر تا ۹۹ درصد در حال اجرا است و ۷۱۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۳۰ هزار نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان برخی از راهبردهای اساسی را برای توسعه اشتغال در این استان هدایت مشوق‌های سرمایه‌گذاری به‌سمت صنایع پاک، انجام مطالعات برای طرح‌های اولویت‌دار، حمایت از تحقیق و توسعه واحدهای صنفی، واگذاری ۲۰ شهرک صنعتی به بخش غیردولتی و تقویت ارتباط با دانشگاه اعلام کرد.

احمدیه افزود: مهم‌ترین مشکلات صنعت و معدن استان نیز کمبود آب و مشکل سوخت است.

وی دیگر مشکلات این بخش را کمبود منابع مالی، فقدان تخصیص اعتبارات مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها، عدم حمایت از تولیدکنندگان در زمینه مالیات و بیمه، تورم، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی بیان کرد.

وی همچنین درباره بخش معدن استان گفت: از نظر بهره‌برداری در رتبه دوم کشور هستیم، اما ازنظر اکتشاف با وجود ظرفیت خوبی که در استان وجود دارد، در رتبه بیست‌وششم قرار داریم که لازم است به آن توجه شود.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این مراسم گفت: امروز زمانی است که واحدهای صنعتی باید به کیفیت توجه کنند.

خسرو کسائیان با بیان اینکه اگر تحریم‌ها برداشته شود با واردات کالاهای خارجی با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر مواجه می‌شویم، افزود: لازم است که آماده این موضوع باشیم و مدیریت صنعت به‌گونه‌ای باشد که روزهای سخت را تحمل کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ما در چند سال اخیر مغفول مانده بود، اظهارکرد: در چند ماه گذشته، شاهد افزایش چشمگیر گردشگر در اصفهان بودیم، اما زیرساخت‌های موجود جوابگوی آنها نبود.

وی تاکید کرد: انعطاف پذیری صنعت باید به گونه‌ای باشد که در این قسمت، سرمایه‌گذار و گردشگر بیشتری جذب شود.