دنیای‌اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان از فرسودگی ۳۰ درصد از شبکه آب استان خبر داد و گفت: برای اصلاح شبکه فرسوده ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. سید هادی حسینی بیدار اظهار کرد: دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه آب در استان همدان وجود دارد که از این میزان ۳۰ درصد معادل ۷۰۰ کیلومتر فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۱۹ کیلومتر خطوط انتقال آب در استان وجود دارد، افزود: برای اصلاح این میزان شبکه فرسوده به ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که می‌توان در برنامه‌ای سه ساله در صورت تخصیص اعتبار این شبکه را اصلاح کرد.

حسینی بیدار عنوان کرد: هم‌اکنون نقاط فرسوده حاد شناسایی شده و برنامه‌ریزی برای اصلاح آنها صورت گرفته است که امیدواریم با تخصیص اعتبار بتوان عملیات اجرایی این‌گونه پروژه‌ها را در فصل کاری آغاز کرد.

۹۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش

وی تصریح کرد: از یک میلیون و ۷۷ هزار نفر جمعیت شهری یک میلیون و ۷۲ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان همدان قرار دارند، ۹۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب و ۶۴ درصد از جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب شرکت هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان بیان کرد: هم‌اکنون ۲۳۲ هزار مشترک فاضلاب و ۳۷۱ هزار مشترک آب در استان وجود دارد که آب مورد نیاز آنها از طریق ۲۵۲ حلقه چاه، ۷۰ باب مخزن ذخیره به میزان ۲۹۲ هزار مترمکعب و ۲۴ باب ایستگاه پمپاژ تامین می‌شود. وی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین سه هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب در استان تولید می‌شود، افزود: تولید هر مترمکعب آب ۸۰۰ تومان برای شرکت آب و فاضلاب هزینه دارد، ولی مردم تنها ۲۵۰ تا ۲۹۰ تومان از قیمت آن را می‌پردازند. حسینی بیدار تاکید کرد: هزینه تولید آب برای شرکت بسیار بالا بوده و مردم نیز قیمت نهایی آب را نمی‌پردازند؛ ولی به دنبال این هستیم تا در بخش اقتصادی آب با برنامه‌ریزی شاهد افزایش قیمت این محصول حیاتی باشیم.

۲۰ درصد الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند

حسینی بیدار با بیان اینکه آب پنج درصد از ارزش سبد خانوار را به خود اختصاص داده است، گفت: سرانه تولید آب در شبانه روز به ازای هر نفر ۲۳۱ لیتر و سرانه مصرف به ازای هر نفر در استان ۱۸۹ لیتر است. وی اظهار کرد: ۴/۷۹ درصد کمتر از ۲۰ مترمکعب آب در ماه مصرف می‌کنند؛ ولی ۲/۱۶ درصد از جمعیت تحت پوشش ۵/۱ برابر الگوی آب مصرف ماهانه دارند و متاسفانه ۴/۴ درصد از جمعیت، ماهانه بیش از ۳۰ مترمکعب معادل دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند. وی عنوان کرد: استان همدان در سال‌جاری جزو ۱۱ استان پر تنش در حوزه آب خواهد بود که با استفاده از اعتبارات این بخش، می‌توان خدمات آب‌رسانی را بهبود بخشید.

وی اضافه کرد: حفر چند حلقه چاه جدید، نصب کنتورگرهای هوشمند آنلاین به‌منظور کنترل فشار شبکه با توجه به تقاضای مردمی، پیشگیری از ایجاد هر گونه نشتی در شبکه، تعویض کنتورهای فرسوده و اصلاح شبکه فرسوده از جمله برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در فصل تابستان است.

وی گفت: اگر شهروندان همدانی ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به خشکسالی و کم آبی پیشگیری کرد. مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با بیان اینکه ۲۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در سال گذشته در استان همدان اجرایی شد، گفت: سال گذشته ۱۵ هزار فقره انشعاب فاضلاب به مشترکان واگذار شده و همچنین امسال ۳۰ قرارداد فاضلاب به ارزش هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان منعقد

شده است.

وی از انعقاد ۳۰ قرارداد تامین آب به ارزش سه میلیارد تومان خبر داد و گفت: سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان اعتبار از محل استانی و ملی برای شرکت آب و فاضلاب استان همدان در نظر گرفته شده بود که ۲۵ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده ولی موفق به جذب ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبار شدیم.

حسینی بیدار با بیان اینکه ۱۳ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروش نرفته امسال به وزارتخانه پس داده می‌شود، گفت: امسال برای فاضلاب ۱۹ میلیارد تومان پیشنهاد شده که امیدواریم این اعتبار با پیگیری‌های لازم جذب شود.

وی اظهار کرد: ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بهداشت و ۲ درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که آب مصرفی در بخش کشاورزی در دنیا ۸۰ درصد است.

آب به‌صورت غیر مستقیم صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه در ایران و استان همدان از ۹۰ درصد ذخایر آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود، گفت: برداشت بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی سبب شده تا وضعیت استان از نظر آبی در حالت تنش و بحرانی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هر نفر به صورت متوسط ۱۸۰ لیتر آب به‌صورت مستقیم و سه هزار لیتر آب به‌صورت غیر مستقیم مصرف می‌کند که آب غیر مستقیم را می‌توان در محصولات کشاورزی، پوشاک و تمام مسائل در ارتباط با انسان جست‌وجو کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان با اشاره به اینکه آب به‌صورت غیر مستقیم از طریق تولیدات کشاورزی به سایر کشورها صادر می‌شود، گفت: باید تراز تجاری محصولات کشاورزی را در صادرات به‌گونه‌ای هدایت کنیم که تولیداتی که نیاز بالایی به آب دارد وارد و تولیداتی که نیاز کمتری به آب دارد صادر شود.