دنیای اقتصاد، مشهد: معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه میانگین حضور زائران در حرم مطهر رضوی ۳۸ دقیقه است، گفت: سالانه حدد ۳۰۰ میلیون بار تشرف زائران را به اماکن متبرکه رضوی داریم. محمود ممتاز در نشست «صمیمیتِ زائر» که با حضور ۵۰۰ نفر از زائران اقصی نقاط کشور در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵ تا ۲۸ میلیون نفر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، ابراز کرد: ۳۰ هزار نیرو آماده خدمت‌رسانی شبانه روزی به عموم زائران هستند که از این تعداد ۲۹ هزار نفر نیروی افتخاری هستند.

وی با اشاره به این مطلب که افراد در سطح‌ها و رده‌های مختلف شغلی و اجتماعی در این بارگاه منور مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند افزود: خدمت در این آستان مقدس برای تمامی خدمت‌گزاران زینت و افتخار است.

ممتاز در ادامه با اشاره به مجموعه خدمات رفاهی و بهداشتی که به زائران در اماکن متبرکه رضوی ارائه می‌شود، گفت: به‌منظور رعایت بهداشت، سالانه ۱۵۰ میلیون لیوان یک‌بار مصرف و ۷۵ هزار لیتر صابون در حرم مطهر رضوی مصرف می‌شود. معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ابراز کرد: سالانه ۱۱ تن گلاب، ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر اسانس و ۲ هزار و ۸۰۰ کیلو گرم اسپند و کندر برای خوشبویی و معطرسازی اماکن متبرکه رضوی مصرف می‌شود. این مقام مسوول در مجموعه اماکن متبرکه رضوی، ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی را از دیگر فعالیت‌های این معاونت برشمرد و عنوان کرد: میانگین حضور تیم پزشکی بر سر زائران بیمار از زمان اطلاع تا زمان حضور بر بالین فرد ۲ دقیقه است و طی سال گذشته به ۹۱ هزار و ۲۶۸ زائر خدمات فوریت‌های پزشکی ارائه شده است.

وی تنظیم و شست و شوی ۲۳ هزار و ۴۳۹ دستگاه لوستر، نورافشان و دیوارکوب، تعویض ۱۲ هزار و ۸۳۹ لامپ سوخته، نظافت و شست و شوی ۱۲۰ هزار مترمربع آینه و تعمیر ۲۷۳ دستگاه لوستر و نورافشان را از دیگر برنامه‌های این معاونت در مجموعه حرم مطهر رضوی عنوان کرد. ممتاز ادامه داد: به‌طور میانگین روزانه ۴۳۰ نفر از زائران به دفاتر خدمات پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان مراجعه می‌کنند و در سال گذشته ۱۵۷ هزار و ۲۰۷ نفر به این دفاتر مراجعه کردند.معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه در سال گذشته به ۱۰۲ هزار غیرایرانی و اقلیت مذهبی چادر داده شده است، خاطرنشان کرد: روزانه ۱۵۰ هزار مترمربع فرش در اماکن متبرکه پهن و جمع می‌شود. وی اظهار کرد: در بخش مهمانسرای حضرت رضا(ع) سالانه از ۳ میلیون زائر و خدمه پذیرایی می‌شود و در ماه مبارک رمضان سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر از مجاوران میهمان ضیافت اکرام رضوی بودند و ۲ میلیون بسته افطاری در بین نمازگزاران روزه‌دار حرم مطهر رضوی توزیع شد.