خراسان رضوی پیشتاز در انرژی‌های پاک

دنیای اقتصاد، مشهد: معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان از اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به طرح گسترش و حمایت از مولدهای خانگی برق در کشور خبر داد و اظهار کرد: از این میزان حدود ۱۰ درصد سهم خراسان رضوی خواهد بود. مصطفی رجبی مشهدی افزود: طبق رقم اعلام شده مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال بابت حمایت از گسترش مولدهای خانگی به خراسان رضوی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: از این مبلغ حدود ۵۰ درصد به مشهد و بقیه آن به دیگر شهرستان‌های استان تعلق خواهد گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان همچنین به اختصاص بودجه مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلاری حمایت از گسترش صنایع و نیروگاه‌های تولید انرژی پاک در قانون بودجه سال ۹۲ و ۹۳ کشور اشاره و اظهار کرد: به‌منظور حمایت از جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر مسائل مربوط به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر این مبلغ در اختیار بخش صنعتی این حوزه قرار خواهد گرفت که امیدواریم خراسان رضوی نیز سهم قابل توجهی از این مبلغ را دریافت کند.

وی همچنین به قرارداد بین شرکت برق و ۴۴ دستگاه و سازمان در خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: طبق این قرارداد سازمان‌های استان به استفاده از انرژی‌های پاک به‌ویژه انرژی خورشیدی ملزم شده‌اند که همزمان با دومین همایش فناوری‌های نوین در مشهد ۱۴ دستگاهی که کارهای اجرایی نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های مولد خورسیدی‌شان تمام شده به صورت رسمی از طرح هایشان بهره‌برداری و این طرح‌ها افتتاح خواهند شد.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه هرچه بیشتر به گسترش انرژی‌های پاک و تجدید پذیر در خراسان رضوی گفت: دومین همایش فناوری‌های نوین به‌منظور فرهنگ‌سازی و افزایش مشارکت‌های مردمی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مشهد برگزار خواهد شد.وی افزود: این همایش در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه سال‌جاری و با همت شرکت برق منطقه‌ای و انجمن مهندسان برق و الکترونیک خراسان در مشهد و همزمان با نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود.

رجبی همچنین با اشاره به دو هدف عمده دیگر برگزاری این همایش بیان کرد: بررسی آخرین تحولات در حوزه‌های فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و چالش‌های آن از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

وی در ادامه به حضور پروفسور گئورگ قره‌پتیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در این همایش خبر داد و اظهار کرد: پروفسور هاشم اورعی از دانشگاه صنعتی شریف و مجتبی جودکی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از میهمانان ویژه این همایش خواهند بود. رجبی مشهدی در ادامه از همه شهروندان و مشترکان شرکت برق دعوت کرد تا با استفاده از مولدهای خورشیدی ضمن کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف برق سهم خودشان را در اقتصاد مقاومتی اجرا کرده و به این وسیله ضمن کاهش هزینه‌های انرژی از سبد خانواده شان در سال حماسه اقتصادی با انجام یک کار فرهنگی دعوت رهبر معظم رانقلاب را لبیک گفته و مسوولان کشور را در اجرای هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی حمایت کنند.

وی همچنین به ظرفیت بالای تولید انرژی‌های پاک در خراسان رضوی اشاره و ابراز کرد: تونل بادی نشتیفان‌خواف قدرت تولید دو برابری را نسبت به سایر سایت‌های بادی کشور دارد و با راه‌اندازی سایت جدید تولید برق در این منطقه که معادل ۱۰۰ مگاوات خواهد بود، ظرفیت تولید برق بادی در این سایت معادل ظرفیت برق تولیدی از همین طریق در سایر نقاط کشور خواهد بود که همین مساله خراسان رضوی را در تولید برق پاک در کشور پیشتاز خواهد کرد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: طرح سایت بادی نشتیفان خواف از طریق فاینانس خارجی تامین اعتبار شده و این امیدواری وجود دارد تا این طرح تا پایان سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده و برق تولیدی این سایت در مدار برق کشور قرار گیرد.