دنیای اقتصاد، بندرعباس: دکتر جادری استاندار استان هرمزگان در راس هیاتی به اتفاق ریاست بنیاد مستضعفان و سفیر اسپانیا از دو طرح آهن اسفنجی و فولاد سازی شرکت فولاد کاوه جنوب در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس دیدن کردند. به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج‌فارس، استاندار هرمزگان هدف از این اقدام را توجه دولت به هرمزگان به عنوان یک قطب نوظهور در عرصه صنعت برشمرد و اظهار کرد: قابلیت‌های هرمزگان به گونه‌ای است که می‌تواند مسیر توسعه را با سرعتی دو چندان برای دستیابی به سکوی ممتاز تولید طی کند. وی خدمت را یک فرصت الهی برشمرد و افزود: به عنوان نماینده عالی دولت می‌کوشیم هرمزگان را به جایگاه واقعی خود برسانیم. در ادامه، مسعود هندیان مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس ضمن تشریح اهداف منطقه، پروژه‌های اجرا شده و سند چشم‌انداز برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، ۵۰۰ هزارتن آلومینیوم، ۷۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی، ۳۰۰۰ مگاوات تولید برق به عنوان زیر ساختی بی بدیل پرداخت. وی اظهار کرد: خوشبختانه با تفکر متعالی ناشی از توسعه در ریاست بنیاد مستضعفان در مدت کوتاهی فولاد کاوه جنوب توانست۲۸ درصد از سرمایه‌گذاری‌های کل منطقه که ۵ /۸ میلیارد دلار است را در قالب احداث کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۱۸۵۰ هزار تن با سرمایه ۳۶۰میلیون دلار، آب شیرین‌کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب تولید روزانه وسرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیون دلار، طرح گندله سازی با ظرفیت ۵ میلیون و سرمایه ۳۲۰ میلیون دلار، نیروگاه صبا انرژی برای تولید۹۷۲ مگاوات برق و سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون دلار و فولادسازی با دو مدول ۲ /۱ میلیون تن که در مجموع ۴ /۲ میلیون تن بیلت با سرمایه‌گذاری ۶۷۱ میلیون دلار را تولید خواهد کرد به خود اختصاص داده است.

هندیان افزود: امروز هرمزگان در بازارهای بین‌المللی به سبب حضور سرمایه‌گذاران در منطقه با تولیدات خود، نامی آشنا و قدرتی نوظهور در بازارهای منطقه‌ای را به اثبات رسانده به طوری که دولت‌های اروپایی با رصد تحولات و موفقیت‌های موجود علاقه‌مند شده‌اند سرمایه‌های خود را به این منطقه هدایت کنند. حضور سفیر کشور اسپانیا نتیجه تعاملات مناسب اقتصادی و صنعتی در منطقه ویژه است که به موجب آن یادداشت‌های اقتصادی و صنعتی متعددی با فولاد کاوه در قالب قراردادهای همکاری امضا و در مرحله اجرا است. سفیر اسپانیا نیز در این دیدار تجمع صنایع انرژی‌بر در یک نقطه مهم و استراتژیک را شگفت‌انگیز و قابل تقدیر دانست.

وی در مذاکراتی که با مدیرعامل منطقه ویژه صورت گرفت خواستار بسط و گسترش همکاری در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی بین دولت اسپانیا و منطقه ویژه شدند که این پیشنهاد مورد استقبال مدیرعامل منطقه قرار گرفت و مقرر شد در آینده‌ای نزدیک با تشکیل گروه‌های کارشناسی زمینه حضور اسپانیا در منطقه فراهم شود.