دنیای اقتصاد-اصفهان- آرزو کریمی مقدم: هفته نکوداشت اصفهان تا نهم اردیبهشت در حال برگزاری است تا پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دریچه‌ای برای شناخت هویت ایران اسلامی شود.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان گفت:‌ نگاه ما در ستاد نکوداشت اصفهان آنی و مقطعی نیست از این رو برنامه‌ریزی‌ها در این ستاد با افق سه ساله صورت می‌پذیرد.
علی قاسم‌زاده افزود: در این برنامه‌ریزی سه هدف افزایش حس تعلق مردم و به‌ویژه نسل جوان به شهر خودشان، معرفی اصفهان در سطح ملی و معرفی اصفهان در سطح بین‌الملل را دنبال می‌کنیم و تمامی برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان ذیل این هدف‌ها طراحی شده است.
وی بیان کرد: برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان هرساله نسبت به سال گذشته ارتقا می‌یابد و برنامه‌های این هفته در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته بسیار کامل‌تر است.
وی با اشاره به هزینه‌های برگزاری هفته نکوداشت اصفهان ادامه داد: عمده برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان براساس ظرفیت‌های شهرداری برگزار می‌شود و در بودجه سال‌جاری ۵۰۰ میلیون تومان برای برگزاری هفته نکوداشت اصفهان اختصاص داده شده که این رقم نسبت به سال گذشته که ۲۵۰ میلیون تومان بود، رشد داشته است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به انتخاب میدان امام(ره) برای برگزاری مراسم‌ هفته نکوداشت اصفهان گفت: با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های میدان امام(ره) و باتوجه به ظرفیت ذاتی این میدان به عنوان بهترین موقعیت برای برگزاری هفته نکوداشت اصفهان است.
مدیرکل یونسکو به اصفهان می‌آید
معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: برنامه‌های مختلفی برای هفته نکوداشت اصفهان برنامه‌ریزی و تدارک دیده شده است.
مهدی جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: اجلاس شهرداران کلان‌شهرها، اجلاس معاونان فرهنگی شهرهای مراکز و اجلاس مدیران عامل فاوای شهرداران کلان‌شهرها در هفته اصفهان برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: در این مراسم، شهرداران تهران، مشهد، اهواز، شیراز، قم، کرج، تبریز و معاونان فرهنگی اجتماعی شهرهای اهواز، تهران، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، رشت، کرمان، قم، کرمانشاه، ارومیه، زاهدان، همدان، اراک، یزد، اردبیل، بندرعباس، قزوین، زنجان، خرم‌آباد، سنندج، گرگان، ساری، بجنورد، بوشهر، بیرجند، سمنان، یاسوج و شهرکرد شرکت خواهند کرد.
معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان ادامه داد: از عکاسان حرفه‌ای شهرهای خواهرخوانده نیز دعوت شده تا میراث فرهنگی و معنوی شهر اصفهان را به تصویر بکشند و نمایشگاهی از میراث اصفهان در کشورشان برگزار ‌شود.
وی بیان کرد: رونمایی از ۷ هزار نسخه خطی ماوراءالنهر و شامات و ۱۰ هزار نسخه جهان اسلام در هزاره دولت همدانی حلب از دیگر برنامه هفته اصفهان است.
معاون هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این هفته سفر ایرانا بوکوا مدیرکل یونسکو با هیات ۸ نفره به اصفهان است.
جمالی‌نژاد به برگزاری اجلاس میراث معنوی در مهرماه اشاره کرد و گفت: اجلاس میراث معنوی بزرگ‌ترین اتفاق فرهنگی جهان است که در اصفهان رخ می‌دهد که در راستای شعار سال تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزار می‌شود.
وی افزود: اولین جشنواره زنان و دومین جشنواره جهانی میراث ملموس جهان از دیگر برنامه پیش‌بینی شده هفته اصفهان است.
همچنین دبیر ستاد هفته نکوداشت اصفهان و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به برپایی غرفه‌هایی در میدان امام(ره) افزود: این غرفه‌ها در قالب کارگاهی و نمایشگاهی است که با آرایشی که غرفه‌ها پیدا کرده در دو بخش اصفهان قدیم و جدید معرفی می‌شود و شهروندان با حضور در این غرفه‌ها با اصفهان قدیم و جدید آشنا می‌شوند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز از اجرای طرح اردیبهشت تا اردیبهشت به‌منظور نکوداشت اصفهان خبرداد و گفت: فاز اول طرح ایجاد پارک مشاهیر شهر اصفهان به تصویب رسیده که بر این اساس از اردیبهشت سال ۹۳ تا اردیبهشت سال ۹۴ کارگاه نماد و سردیس مشاهیر دوران صفویه در این شهر راه‌اندازی
می‌شود.
محمدرضا نیلفروشان با اشاره به اینکه ۲۹ نفر از مشاهیر دوره صفویه معرفی شده‌اند، گفت: در جلسات کارشناسی مشخص شد که تندیس ۸ نفر از آنان ساخته شده است؛ بنابراین احداث تندیس ۱۴ نفر از مشاهیر از جمله شیخ بهایی در دستور کار قرار گرفت.
نیلفروشان افزود: از جمله این مشاهیر می‌توان به محمد اصفهانی، حکیم شفائی، الله وردی خان، علیرضا عباسی، میرداماد، میرعماد، میرفندرسکی، فاضل هندی و غیره اشاره کرد.
وی از دیگر برنامه‌های سازمان متبوع خود در هفته نکوداشت اصفهان سخن به میان آورد و توضیح داد:‌ هفته نکوداشت اصفهان با اهدا گل به مقبره مشاهیر دوره صفویه در مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد از سوم اردیبهشت ماه آغاز شده است.