دنیای اقتصاد - قزوین - مهردادنوری: برای اولین بار در کشور، استان قزوین پایلوت طرح‌های‌ کاهش آلایندگی هوا در نیروگاه‌ها شد.
صدرالدین علیپور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در بازدید مدیرکل دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از نیروگاه شهید رجایی قزوین اظهار کرد: در این طرح که برای اولین بار با همکاری دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در نیروگاه شهید رجایی اجرا می‌شود، گوگردزدایی با استفاده از سیستم‌های استفاده کننده از آهک و کاهش ناکس (NOX) از طریق بسترهای کاتالیستی در جهت رفع آلایندگی انجام می‌گیرد.
وی افزود: طرح کاهش آلایندگی هوا در نیروگاه‌های بزرگ از نیروگاه برق شهید رجایی قزوین آغاز شده و سپس در تمامی نیروگاه‌های کشور اجرا خواهد شد.
علیپور تصریح کرد: سیاست‌های کلی سازمان محیط‌زیست به‌منظور کنترل آلاینده‌ها و به حداقل رساندن اثرات آن است و می‌خواهد همگام با مباحث توسعه برنامه‌ریزی‌هایی در جهت کاهش آلودگی هوا به‌طور هدفمند انجام دهد.
به گفته وی این برنامه‌ریزی‌ها باید در تمامی واحدهای خدماتی، صنعتی و کشاورزی صورت گرفته و موضوع کاهش آلایندگی در هر عرصه‌ای رعایت شود.
علیپور عنوان کرد: نیروگاه شهید رجایی برنامه مدیریتی خود را در حوزه‌های کاهش آلودگی هوا، مدیریت پسماند، مدیریت فاضلاب و بازچرخانی آب و به‌کارگیری سیستم‌های آنلاین به محیط‌زیست استان ارائه کند.
یوسف رشیدی، مدیرکل دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در این بازدید گفت: موضوع آلاینده‌ها و سولفورزدایی در نیروگاه‌های کشور مورد اهمیت بوده و باید در راستای کاهش این موارد قدم‌های مثبت و اساسی برداشته شود. وی تاکید کرد: در صنایع بزرگ یکسری راهکارهای مدیریتی همچون صرف یک در هزار فروش و عوارض زیست محیطی برای رفع یا کنترل آلاینده‌ها و به‌کارگیری سیستم‌های کنترلی و اجرای مدیریت زیست محیطی پیش‌بینی شده است.
رشیدی با اشاره به نگاه و توجه ویژه دولت یازدهم به مباحث محیط‌زیستی بیان کرد: دولت جلسات متعددی در زمینه مباحث زیست محیطی برگزار کرده و در اولین جلسه هیات دولت موضوع دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت که نشان از اهمیت موضوع در دولت یازدهم دارد.