دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران از انجام ٣٩٩ هزار و ٣٧٢ متر حفاری چاه‌های نفت و گاز در سال ١٣٩٢ توسط ناوگان این شرکت در مناطق خشکی و دریایی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، ناصر قلی‌پور گفت: این میزان حفاری نسبت به شاخص برنامه تعیین شده سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی افزود: در سال گذشته ١٨٥ حلقه چاه اکتشافی، توصیفی، توسعه‌ای و تعمیری از سوی این شرکت حفاری و تکمیل شد که از این تعداد ١١٣حلقه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ١٦ حلقه در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزی، ١٢ حلقه در موقعیت شرکت نفت فلات قاره، ٤١ حلقه در قالب پروژه‌ها و ٣ حلقه برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بوده است.
قلی پور اظهار کرد: با تلاش مستمر کارکنان سختکوش شرکت به‌ویژه در بخش‌های عملیاتی و پشتیبانی و با به‌کارگیری فناوری‌های نوین در سال ٩٢ حفاری ٤٠ حلقه چاه، ٤٦٤ روز جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده تحقق یافت که از نظر اقتصادی بسیار قابل توجه است.
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران در زمینه انجام خدمات تخصصی فنی و ویژه توضیح داد: در این مدت بیش از ٨ هزار عملیات فنی و یک هزار و ٧٠ مورد خدمات ویژه صورت گرفته که از جمله افزون بر ٣٩ هزار متر حفاری جهت دار بوده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت ملی حفاری ٧٤ دستگاه حفاری خشکی و دریایی در اختیار دارد افزود: تعمیرات اساسی دستگاه‌های حفاری خشکی ٦١ و ٧٥ و دستگاه حفاری شهید مدرس در سال ٩٢ در دستور کار شرکت قرار گرفت که دستگاه حفاری ٧٥ نصر (نیمه برقی) پس از بازسازی و ارتقای کیفی در ردیف دستگاه‌های روز آمد فتح (تمام برقی) قرار می‌گیرد و این درحالی است که دستگاه جدید ٩٢ فتح نیز در حال راه‌اندازی است. قلی پور درباره عملیات جابه‌جایی دستگاه‌های حفاری خشکی نیز گفت: سال گذشته ١٥٥ مورد عملیات جا‌به‌جایی دکل‌های حفاری داشتیم که دست کم در ١٠ استان نفتخیز کشور انجام شد.
همچنین معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری از پایان عملیات حفاری فاز ١٧ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی همزمان با آغاز سال نو خبر داد.
محمدرضا تاکایدی تصریح کرد: در فاز ١٧ پارس جنوبی ١١ حلقه چاه حفاری شده که هم‌اکنون مراحل تحویل آنها به شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای پروژه در حال انجام است.
وی افزود: شرکت ملی حفاری ایران حفاری ٢٢ حلقه چاه گازی را در فازهای ١٧ و ١٨ به صورت کلید در دست (EPD) برعهده داشت که عملیات حفاری چاه‌های فاز ١٨ بهمن ماه گذشته تکمیل و تحویل کارفرما شده بود.
تاکایدی گفت: با توجه به شرایط کار، این پروژه نزدیک به زمان پیش‌بینی شده در قرارداد انجام شد که موفقیت بزرگی برای شرکت ملی حفاری ایران محسوب می‌شود.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه‌های حفاری تصریح کرد: از ویژگی حفاری در فازهای ١٧ و ١٨ انجام همه کارهای مورد نیاز پروژه از جمله مطالعات، شناسایی لایه‌ها، زمین‌شناسی، مهندسی، برنامه‌ریزی، خدمات فنی، کالا و مواد و تامین دستگاه‌های حفاری توسط متخصصان و کارکنان پرتلاش این شرکت بوده است.
وی افزود: عملیات حفاری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی پس از اجرای فازهای ٩ و ١٠ دومین تجربه شرکت ملی حفاری در انجام موفق پروژه‌های حفاری دریایی به صورت کلید در دست است. در اجرای دو پروژه در مجموع ٤٦ حلقه چاه گازی حفر شده است.