دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: استاندار مانگستائوی کشور قزاقستان با سفر به پایتخت اقتصادی ایران، از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی دیدن کرد و از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته به‌منظور انعقاد قراردادهای مشترک در زمینه عملیات بندری و توسعه شبکه راه آهن بین این دو کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، آلیک آیدار بایف که در راس هیاتی بلندپایه برای بررسی زمینه‌های همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور از مجتمع بندری شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران دیدن کرد، اظهار کرد: روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایران و قزاقستان سال به سال در حال افزایش است و امروز هم در قزاقستان و هم در ایران طرح‌های مشترکی به‌منظور تعمیق روابط اقتصادی در دست اجرا است.
استاندار مانگستائوی قزاقستان هدف از سفر خود به پایتخت اقتصادی ایران را بررسی توانمندی‌های صنعت حمل و نقل ایران و استفاده از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی توسط سرمایه‌گذاران این کشور اعلام کرد.
وی افزود: طرح اتصال راه آهن ایران به قزاقستان و ترکمنستان امسال نهایی شده و این خط آهن، کوتاه‌ترین مسیر حمل کالا از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد قزاقستان است.
بایف در ادامه مانگستائو را نزدیک‌ترین استان کشور قزاقستان به ایران دانست و گفت:حمل کالاهای تولیدی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله کالاهای اساسی به قزاقستان و ارسال محموله‌های گندم، مواد شیمیایی و سایر کالاهای مورد علاقه کشورهای این حوزه از برنامه‌های تجاری قزاقستان است.
به گفته این مقام قزاقستانی، قرار است بین بندر اکتائوی این کشور و بندر شهید رجایی قراردادهای مشترکی در زمینه عملیات بندری و توسعه شبکه راه آهن امضا شود.
مجتبی خوش نیت، معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در حاشیه این دیدار گفت: تاکنون بیش از ۸هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای احداث پایانه‌های کانتینری و مخازن فرآورده‌های نفتی در اراضی این بندر توسط بخش خصوصی برای نگهداری کالا به‌منظور واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ صورت گرفته است.
معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین اضافه کرد: در حال حاضر، حدود ۵۰ کیلومتر خط ریلی در بندر شهید رجایی ایجادشده تا قطارهای ترانزیتی بتوانند در این مسیر تردد کنند.
وی افزود: ظرفیت ایجاد شده در بخش ریلی کانتینری این بندر ۷۰۰ هزارTEU کانتینر در سال است که ترانزیت کالا را پشتیبانی می‌کند.
سفر استاندار ایالت مانگستائوی قزاقستان به هرمزگان و بازدید از بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران در حالی صورت گرفت که وی پیش از این، از بنادر تجاری استان‌های مازندران و گلستان دیدن کرده بود. این استان‌ها در دو سوی مسیر ترانزیتی کشور ایران واقع شده‌اند که به‌عنوان کریدور شمال- جنوب شناخته می‌شود.
یادآور می‌شود، مجتمع بندری شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸۸ میلیون تن کالا، در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد.
این مجتمع بندری که بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران محسوب می‌شود، با بهره‌مندی از ۱۸دستگاه جرثقیل دروازه‌ای (گنتری کرین) و ۴۸۰۰ هکتار محدوده عملیاتی و پسکرانه، تخلیه و بارگیری حدود ۹۰ درصد کالاهای کانتینری کشور را انجام می‌دهد.
بندر شهید رجایی ضمن بهره‌مندی از حدود ۴۰ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتینری کشور، با ظرفیت ۶ میلیون TEUکانتینر در سال، حجم گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی به‌ویژه محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآورده‌های نفت خام در این بندر انجام می‌شود.