افتتاح واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز پالایشگاه شازند
دنیای‌اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: در مراسمی با حضور معاون وزیر نفت و جمعی از مسوولان بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز و تولید روزانه 12 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 و گوگرد کمتر از 50 جزء در میلیون در پالایشگاه امام خمینی شازند آغاز شد.
کاظمی، معاون وزیر نفت در پخش و پالایش در مراسم بهره‌برداری از این واحدها گفت: این واحد به همت متخصصان داخلی و با ابتکار و خلاقیت متخصصان پالایشگاه امام خمینی شازند به بهره‌برداری رسیده است و پالایشگاه شازند تنها واحد در کشور است که موفق به تولید بنزین یورو ۴ شده و خوشبختانه این محصول قابل رقابت با بنزین یورو ۴ جهانی بوده و تلاش داریم این محصول را که در برخی موارد بالاتر از یورو ۴ است به ثبت جهانی برسانیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واحد نفت و گاز پالایشگاه شازند در شرایط تحریم با معضلاتی همراه بود که به ابتکار متخصصان داخلی و خلاقیت فنی، کمبودها معادل‌سازی و بومی شد و امروز شاهد تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت هستیم.
وی تصریح کرد: بنزین تولیدی در این پالایشگاه علاوه‌بر اراک هم‌اکنون در تهران و کرج نیز توزیع می‌شود و امیدواریم با توزیع این محصول سال آینده شاهد کاهش میزان آلایندگی این شهرها باشیم.
کاظمی گفت: پالایشگاه امام خمینی شازند همواره از تولیدکنندگان محصولات باکیفیت بوده که علاوه‌بر تولید محصولات باکیفیت یکی از صادرکنندگان خوب دانش فنی و متخصصان به سایر پالایشگاه کشور به شمار می‌رود و اکنون با تولید این محصول از ورود ۵۰ تن گوگرد به ریه مردم جلوگیری می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور ادامه داد: پالایشگاه شازند، واحد نمونه کشوری در کیفیت و دانش فنی است که هم اینک تنها ۶ درصد محصولات آن مازوت می‌شود و این در شرایطی است که در سند چشم‌انداز نظام تولید مازوت پالایشگاهی ۱۰ درصد دیده شده است.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: پالایشگاه شازند در رتبه نیروی انسانی و تخصص فنی از واحدهای ممتاز کشور و جهان است که هم اینک ۴۲ درصد بنزین مشابه یورو ۴ و ۳۵ درصد نفت گاز یورو ۴ و مقادیر قابل‌ملاحظه‌ای از نفت سفید، سوخت هواپیما و گاز مایع مرغوب را در کشور تولید و تامین
می‌کند.
عزیزی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: پالایشگاه شازند به برکت دانش فنی متخصصان داخلی به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته، به طوری که محصولات تولیدی این واحد پالایشگاهی قابل رقابت با تولیدات جهانی است و تقویت توسعه پالایشگاهی اقدام بسیار مهمی است که یکی از راه‌های تقویت توسعه پالایشگاهی مجهز کردن پالایشگاه‌های کشور به سیستم پالایشگاه شازند است.
عزیزی گفت: با توجه به پیشرفت‌های رخ‌داده در جهان دیگر توجیهی ندارد که نفت از چاه‌ها استخراج و به صدها کیلومتر آن طرف‌تر منتقل شود و در نهایت بخش قابل توجهی از آن به مازوت تبدیل شده و بدون استفاده بماند. مجلس آمادگی دارد از بخش صنعت نفت حمایت لازم را به عمل آورده و هرگونه همکاری لازم را در زمینه تجهیز پالایشگاه‌های سایر کشورها به سیستم پالایشگاه شازند داشته باشد.
وی افزود: پالایشگاه شازند هم در تولید محصولات با کیفیت و هم در زمینه انتقال دانش فنی و نیروی متخصص به پالایشگاه‌های سایر کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.