دنیای‌اقتصاد- اصفهان: همایش مردم برای احیای زاینده‌رود با حضور کارشناسان و فعالان اقتصادی و زیست محیطی در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار می‌شود.
مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان با اعلام این خبر گفت: هدف از برگزاری این همایش ارائه راهکارها برای احیای رودخانه زاینده‌رود و اطلاع‌رسانی از عوامل خشکی آن و همچنین مسوولیت مردم در حفظ و حراست از رودخانه است.
مهدی بصیری افزود: در این همایش از مسوولان استان، شهری و عموم مردم دعوت شده تا راهکارهای احیای رودخانه تمدن‌ساز زاینده‌رود مورد بررسی قرار گیرد. وی برگزاری پانل تخصصی با حضور استادان دانشگاه، نمایندگان مجلس و مسوولان را یکی از بخش‌های همایش ذکر کرد و گفت: نمایشگاهی از عکس‌های رودخانه زاینده‌رود در گذر زمان نیز در حاشیه همایش برپا است. وی بیان کرد: زاینده‌رود مهمترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است که طی ۱۳ سال اخیر با خشکی‌های متناوب روبه‌رو شده و این رودخانه علاوه‌بر تامین آب شرب استان و استان‌های همجوار نقش موثری در حفاظت از محیط زیست اطراف این رودخانه نیز داشته است. مسوول کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان مدیریت جامع رودخانه از سراب تا پایاب را یکی از مهم‌ترین راهکارهای احیای این رودخانه عنوان کرد و گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه، احقاق حقوق حق‌آبه داران و رعایت عدالت صرفه‌جویی در زمان خشکسالی در تمام بخش‌های رودخانه از جمله راهکارهای احیای این رودخانه است. بصیری با اشاره به عملکرد کمیته آب اتاق اصفهان گفت: این کمیته در ۴۰ هفته هر شنبه شب جلسات کارشناسی با حضور استادان دانشگاه، مسوولان و کارشناسان آب منطقه‌ای، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و فعالان اقتصادی در ساختمان شماره دو اتاق اصفهان برگزار کرد.
وی افزود: نتایج این جلسات در قالب سه بخش راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در همایش ارائه می‌شود.