اجرای طرح آرامش بهاری در پاکدشت
دنیای‌اقتصاد- استان تهران- صادق شاهیان نطنزی: سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت از تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در نوروز 93 خبر داد.
حجت‌الاسلام احمد اشرفی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان پاکدشت، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های عید نوروز است و با اجرای طرح آرامش بهاری، زمینه این مهم را فراهم خواهد کرد.
وی اظهار کرد: در اجرای این طرح تلاش می‌شود تا ضمن تقویت باورهای دینی و اعتقادی زائران و مسافران نوروزی، نسبت به احیای سنت‌های اصیل اسلامی در اعیاد نوروز باستانی اقدام و خدمت‌رسانی مطلوبی را در جهت ایجاد رضایت و علاقه‌مندی در زائران بقاع و اماکن متبرکه ایجاد کرد.
طرح آرامش بهاری
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت گفت: آماده‌سازی بقاع متبرکه به تجهیزات اقامتی، آماده‌سازی کمپ‌های مسافرتی برای استقرار چادرهای مسافران نوروزی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی پذیرایی شربت و شیرینی، استقرار وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا برای مسافران نوروزی و نیز تجهیز بقاع و اماکن متبرکه به وسایل ایمنی، کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی از جمله فعالیت‌هایی است که در اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه پاکدشت انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: برگزاری مراسم ویژه سال نو در جوار امامزادگان با حضور ائمه جمعه، روحانیون و اقشار مختلف مردم، تهیه هفت سین قرآنی، قرائت قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز، سخنرانی و اجرای برنامه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، قرائت زیارت آل یاسین و دعای تحویل سال از جمله برنامه‌هایی است که هنگام تحویل سال در این بقاع متبرک اجرا می‌شود. اشرفی افزود: برپایی مستمر نماز جماعت، استقرار روحانی در دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، توزیع بروشورهای مذهبی در رابطه با حجاب و عفاف، ترویج فرهنگ وقف و مباحث اعتقادی بین زائران و برگزاری مسابقات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌هایی است که در طول ایام نوروز در بقاع متبرکه اجرا خواهد شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان جزو املاک موقوفه هستند، گفت: متاسفانه ۵۰ درصد از املاک و اراضی شهرستان پاکدشت به‌دلیل موقوفه بودن فاقد سند است و این امر شایسته این شهرستان نیست.
وی گفت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان برای تعیین تکلیف اراضی موقوفه اقدام به صدور سند برای املاک فاقد سند نموده و با ارائه تسهیلات ویژه، شهروندان را به این امر تشویق می‌کند تا با رفع مشکلات شرعی سکونت در این املاک، مشکلات قانونی پیش روی آنان نیز برطرف شود.
سند رایگان برای املاک ۳۰ ساله
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت افزود: هم‌اکنون برای تمام املاک ۳۰ سال ساخت و بیشتر، احداثی سال ۱۳۶۳ به قبل سند رایگان و برای املاک ساخته شده پس از سال ۱۳۶۳ بیش از ۹۵ درصد تخفیف جهت صدور سند ارائه می‌شود.
وی گفت: در بسیاری از موارد حق‌الاجاره یک واحد آپارتمان موقوفه تنها ۵۰ هزار ریال در سال است. وی افزود: متاسفانه عده‌ای سودجو از بابت تبلیغات سوء علیه اداره اوقاف منفعت مالی کسب می‌کنند و چنان وحشتی از اداره اوقاف در دل مردم به وجود آورده‌اند که باعث می‌شود مردم برای تعیین تکلیف به این اداره مراجعه نکنند. اشرفی افزود: مردم بدون نگرانی باید به اداره اوقاف مراجعه و نسبت به دریافت سند اجاره اوقاف اقدام کنند تا نماز و عباداتی که در آن موقوفه به جای می‌آورند شرعا مورد قبول درگاه احدیت قرار گیرد.