دنیای اقتصاد - قزوین- مهردادنوری: در 10 ماه نخست سال جاری بیش از 365 هزار تن کالا به ارزش 281 میلیون دلار از گمرک قزوین به خارج از کشور صادر شد.
به گزارش روابط عمومی اداره گمرک استان قزوین، این میزان صادرات از لحاظ وزن ۴۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
عمده‌ترین کالاهایی که از گمرک استان قزوین صادر شده عبارت است از: کالاهای صنعتی، مواد شوینده، آهن‌آلات و فولاد، شیشه، مصنوعات مسی، محصولات شیمیایی، کاشی و سرامیک، سایر کالاهای برقی، مصنوعات پلاستیکی و ملامین، موکت، کشمش و غیره که به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان، ایتالیا، تاجیکستان، گرجستان، آلمان، ارمنستان و غیره صادر شده است.
در بخش واردات نیز مقدار ۷۵ هزار و ۹۸۴ تن کالا به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار معادل ۹۰۰ هزار و ۹ میلیارد ریال از طریق گمرک استان ترخیص شده است که از لحاظ وزن ۱۷ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. عمده‌ترین کالاهای وارداتی شامل کمپرسور، کشنده تریلر و قطعات منفصله، محور و زیربندی تریلر، سواری، قطعات کولر خودرو، قطعات تابلوی برق، مواد شوینده، پاکت چند لایه، ورق آهن رنگی، مواد خوراکی پودری و مشابه و غیره است. کالاهای یادشده از کشورهای امارات، چین، ترکیه، کره، آلمان، ایتالیا، تایوان، هلند، سنگاپور، اسپانیا، سوئیس، سوئد، هند، اتریش و فرانسه به این گمرک وارد شده است.