دنیای‌اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: عملیات احداث چهار کارخانه صنعتی در حوزه صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بیش از 622 میلیارد ریال به‌منظور اجرای پروژه شیمی شهر در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند آغاز شد.
اسماعیل زمانی گفت: مطالعات پایه پروژه شیمی شهر در منطقه آزاد اروند صورت گرفته و دو منطقه برای ایجاد این شهرک در بخش ۱۰۸ هکتاری منطقه آزاد اروند و اراضی۷۰ هکتاری پتروشیمی آبادان در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: کمیته مشترک منطقه آزاد اروند، پتروشیمی آبادان و پالایشگاه نفت آبادان نیز به‌منظور تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع شیمیایی پایین‌دستی و پتروشیمی تشکیل شده است که در مجموع بیش از ۷۰ طرح سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در این کمیته تصویب شده است.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد شیمی شهر افزود: عملیات اجرایی احداث کارخانه مبین شیمی اروند تولیدکننده انواع تینر، چسب، زنگ بر و ضدیخ با سرمایه‌گذاری ۱۱۷ هزار میلیون ریال با ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن در سال و همچنین کارخانه مارون نفت مبین اروند تولیدکننده انواع روغن صنعتی، حلال‌های آلی و تینر با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن در سال و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۴ هزار میلیون ریال در راستای ایجاد و توسعه شهرک شیمی شهر در منطقه آزاد اروند آغاز شده است.
وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه‌های شایان شیمی اروند با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۷ هزار تن و کارخانه نفت شیمی اروند با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن در سال، تولیدکننده انواع تینر، چسب، روغن الیف، روغن صنعتی، حلال‌های آلی به ترتیب با سرمایه‌گذاری‌های ۱۶۴ و ۱۶۶ هزار میلیون ریال در شهرک شیمی شهر خبرداد.
زمانی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در منطقه آزاد اروند گفت: این شرکت‌ها به صورت مستقیم و در مرحله اول بیش از ۳۶ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است که موجب اشتغال به صورت غیرمستقیم نیز خواهد شد.
رئیس هیات‌مدیره منطقه آزاد اروند گفت: به‌منظور احداث این کارخانه‌ها ۱۰ هزار مترمربع زمین از سوی منطقه آزاد اروند به این شرکت‌ها اختصاص داده شده که بیش از ۲ هزار متر مربع از این زمین‌ها به ایجاد زیربنا و باقی آن در راستای ایجاد سایر تاسیسات و فضای سبز اختصاص داده شده است.
اسماعیل زمانی تصریح کرد: این پروژه‌ها پیرو حضور مشاور عالی رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در این منطقه و دستور ویژه او برای احداث شهرک «شیمی شهر» و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای در جهت استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در راستای تکمیل پروژه شیمی شهر احداث می‌شود.
همچنین معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به گسترش محدوده این منطقه، پیش‌بینی می‌کنیم حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سه بخش صنعت، تجارت و گردشگری در سال آینده به رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار برسد.
سیدعلی موسوی اظهار کرد: در بخش سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که این موضوع به مدیریت جدید منطقه و فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد برمی‌گردد.
وی افزود: افزایش محدوده منطقه آزاد اروند از ۱۷ هزار هکتار به ۳۴ هزار هکتار اقدام رو به جلو و موثری بود که تردد سرمایه‌گذاران مختلف و متعدد را به منطقه باعث شده است.
موسوی به جذب سرمایه‌گذار خارجی در این منطقه اشاره کرد و گفت: یک سرمایه‌گذار چینی با سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار در بخش تولید پارچه‌های بنر، آبیاری قطره‌ای، تولید لامپ‌های خورشیدی و ساندویچ پنل در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری کرده است.
وی افزود: امسال ۱۸ سرمایه‌گذار توانمند در بخش‌های مختلف در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
موسوی ادامه داد: در ۱۰ ماه سال جاری نیز در این منطقه، ۶۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که این رقم تا پایان سال ۹۲ به ۸ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
موسوی همچنین حضور سازمان منطقه آزاد اروند در پنجمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های این منطقه دانست و افزود: خوشبختانه مذاکرات خوبی در حوزه جذب سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران و مخاطبان هدف این منطقه انجام شد.
این مقام مسوول در منطقه آزاد اروند گفت: در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کیش، منطقه آزاد اروند، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در بخش‌های نفت و انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به علاقه‌مندان ارائه کرد.