دنیای‌اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو از پیش‌بینی درآمد 700 میلیارد ریالی برای منطقه طی سال آینده خبر داد.
حسین فروزان در نشست صمیمی با فعالان اقتصادی ماکویی مقیم تهران با اشاره به رشد درآمدهای منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود منطقه آزاد ماکو سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد ریال درآمدزایی داشته و تلاش خواهیم کرد با اختصاص اعتبارات لازم در سال آینده فاز اول فرودگاه منطقه آزاد را نیز افتتاح کنیم.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو از حضور سرمایه‌گذاران در منطقه استقبال می‌کند.
فروزان با بیان اینکه باید موانع فعالیت سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد ماکو برداشته شده و نباید سرمایه‌گذار به جای انجام فعالیت اقتصادی، دنبال مسائل و موانع بانکی باشد، اضافه کرد: در منطقه آزاد ماکو، امکانات و منابع بسیاری داریم که متاسفانه هنوز از آنها به خوبی استفاده نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اعلام کرد: احداث آزادراه تبریز-بازرگان که تفاهمنامه آن اخیرا با یک شرکت چینی منعقد شده و توسعه و تعریض جاده‌های منطقه آزاد ماکو نیز از دیگر اقداماتی است که در رشد و پیشرفت منطقه سهم بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در ترکیه ۲۱ منطقه آزاد وجود دارد، اما تعداد این مناطق در ایران هفت مورد است، افزود: با این وجود، منطقه آزاد ماکو دارای ویژگی‌هایی چون شاهراه ایرانی به اروپا، هم‌مرزی با یک کشور دوست، نزدیکی مرز با نخجوان و تاحدودی ارمنستان مهم‌ترین ویژگی منطقه آزاد ماکو است که می‌تواند نسبت به سایر مناطق شاه کلیدی برای تسریع رشد آن باشد.
وی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، مشارکت با سرمایه‌گذاران در ساخت واحدهای صنعتی و معافیت مالیاتی ۲۰ساله، ورود مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی و تولیدی بدون پرداخت عوارض گمرکی، امکان ثبت شرکت با صددرصد سهام خارجی، تضمین کامل سرمایه‌های خارجی توسط دولت از طریق قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، ارائه خدمات پولی، بانکی و بیمه از سوی بانک‌ها و بیمه‌ها و وجود نیروی کار با هزینه پایین را از جمله تسهیلاتی عنوان کرد که از سوی منطقه آزاد ماکو در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.