دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: بلقیس شهری تاریخی است که در سه کیلومتری اسفراین واقع شده و قدمتی چهار هزار ساله دارد. جایگاه آن در خراسان شمالی قابل مقایسه با ارگ بم در استان کرمان است.
این شهر که روزگاری در حاشیه جاده ابریشم قرار داشته، جزو عظیم‌ترین میراث خشتی ایران به شمار می‌رود. در حالی که ارگ بم هر ساله بازدیدکنندگان فراوانی دارد، ولی این مجموعه عظیم تاریخی، غریب و فراموش شده است. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خراسان شمالی، ۴۰ میلیارد ریال برای بهسازی و بازسازی شهر تاریخی بلقیس از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور اختصاص داده‌اند، اما بعد از گذشت یکسال و اندی مردم از بی‌توجهی مسوولان به بهسازی این بنای تاریخی گلایه‌مند هستند و انتظارشان این است که غبار فراموشی از چهره این اثر تاریخی زدوده شود.
گلایه‌هایی از جنس شهروندی
یکی از شهروندان اسفراینی دراین باره می‌گوید. این شهر مکان‌های تاریخی زیادی دارد، اما اطلاع‌رسانی لازم درباره آنها انجام نشده است تا مسافران بتوانند از این مکان‌ها دیدن کنند.
حسن‌زاده می‌افزاید: شهر تاریخی بلقیس می‌تواند برای جذب گردشگربه اسفراین موثر باشد، اما بی‌توجهی به بهسازی و مرمت آن باعث شده که علاقه‌مندان برای دیدن این مکان تاریخی بی انگیزه شوند.
یکی دیگر از شهروندان نیز معتقداست دراین شهرستان، سرمایه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد، اما کمتر به بهسازی، مرمت و بازسازی آن توجه شده است.
علیخانی یکی دیگر از شهروندان اسفراینی نیز توضیح می‌دهد: اسفراین را با نام بلقیس می‌شناسند والبته سد بیدواز روستاهای اطراف آن هم جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد، اما بی‌توجهی به بازسازی این محدوده موجب شده تا بلقیس به تدریج به فراموشی سپرده شود، با این وجود مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس در گفت‌وگو با خبرنگار ما نظر دیگری دارد و تاکید می‌کند که روند کند مرمت و بازسازی این شهر دلایلی برای خود دارد.
به گفته علیرضا نجفی ایجاد دکل‌های فشار قوی برق درضلع جنوبی ارگ، مهم‌ترین مانع موجود در بهسازی و بازسازی شهر تاریخی بلقیس بوده، زیرا وجود این دکل‌ها کار مرمت ارگ و بازسازی خندق را دچار مشکل کرده است. علاوه براین، دخل و تصرف کشاورزان هم از دیگر موانع موجود در پیشرفت فعالیت‌های مرمتی، باستان‌شناسی و بازسازی این مجموعه به شمار می‌رود.
البته وی اشاره‌ای هم به اقدامات انجام شده در این زمینه می‌کند، اینکه بخشی از برج و باروی ارگ و شارستان مرمت شده است، همچنان احیای بنای بقعه شیخ آذری، تهیه طرح مطالعه، مرمت و آسیب شناسی ارگ و حفاظت از آثارمعماری کشف شده از اقدامات دیگری است که تاکنون صورت گرفته است.
نجفی کل اعتبارات تخصیص یافته ملی و استانی در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را به این شهر تاریخی ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر برای جذب گردشگران و بهسازی راه‌های دسترسی به مجموعه، اقدامات حفاظتی و مرمتی در بخش ارگ و شارستان انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: ساخت ساختمان بهداشتی و نمازخانه برای خدمات‌رسانی به بازدیدکنندگان، ایجاد سایت موزه، معرفی مجموعه در قالب کتابچه و بروشور، تبلیغ از طریق رسانه‌ها، ایجاد محیط امن برای گردشگران از طریق ساخت کانکس نگهبانی و مستقر شدن نیروهای یگان حفاظت در داخل مجموعه برای جذب گردشگران انجام شده است، اقداماتی که شاید تا حدودی مثمرثمر باشد، اما کافی نیست و شهر افسانه‌ای بلقیس نیازمند بازسازی و بهسازی است.
شهری که از بقایای ارگ و خندق اطراف آن، شارستان شامل برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه‌های معروف منار تپه (مسجد جامع) کوره سفالگری، آب انبار بازار، کاروانسرا، بنای معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده است.