دنیای‌اقتصاد- تبریز - سیما نیک رفتار: با امضای تفاهم‌نامه چهار جانبه، همکاری مشترک برای احداث ده هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر تبریز وارد فاز عملیاتی شد.
مهندس صادق نجفی، شهردار تبریز در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساماندهی و بهسازی بافت حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تبریز اظهار کرد: برنامه منطقی و حرکت در سمت‌وسویی مشخص لازمه پیشرفت در کارها است و در ساماندهی و بهسازی بافت حاشیه نشین شهر تبریز با در نظر گرفتن همه جوانب و به تدریج طرح را باید اجرا کرد تا شاهد تبعات اجتماعی آن نباشیم.
مهندس محمد صادق پور مهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان هم در این مراسم تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه به معنی بر عهده گرفتن حقوق مردم است و باید با قدرت به توقعات شهروندان پاسخ دهیم.وی با اشاره به وضعیت اسفناک مناطق حاشیه‌نشین شهر تبریز گفت: ما در قبال این مناطق مسوولیت داریم و حتی اگر لازم باشد به‌خاطر حل مشکل مردم این نقاط مورد مواخذه قرار گیریم، باید این مناطق را ساماندهی کنیم.محدوده اجرای این تفاهم‌نامه محلات حاشیه‌نشین شهر تبریز است و براساس آن شهرداری تبریز جابه‌جایی ۳۰۰۰ خانوار ساکن در مناطق پر خطر، تامین زمین و صدور مجوزهای لازم برای اجرای موضوع تفاهم‌نامه و تضمین خرید واحدهای احداثی را متعهد شده است.
همچنین بر اساس این تفاهم نامه استانداری آذربایجان شرقی تعهد کرده است در تصویب مقررات لازم برای احداث پروژه‌های مسکونی، اختصاص تسهیلات مالی و ایجاد زیرساخت‌های نیرو رسانی تسریع به عمل آورد.
از سوی دیگر اختصاص ۴۱ هکتار زمین برای تامین بخشی از هزینه‌های اجرای طرح بهسازی و ساماندهی حاشیه شهر تبریز هم از جمله تعهدات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این تفاهم‌نامه است. انجمن انبوه سازان مسکن ایران نیز کلیه مراحل ساخت ده هزار واحد مسکونی این تفاهم‌نامه شامل نقشه برداری، تهیه نقشه‌های معماری، آماده‌سازی و احداث، محوطه‌سازی، نصب انشعابات و امور اداری و ثبتی را برعهده گرفته است.
ضمنا اجرای این تفاهم‌نامه پس از طی مراحل قانونی چهار سال تعیین شده است.