هدف‌گذاری صادرات 10 میلیارد دلاری از کرمانشاه
دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: هفتمین جلسه ستاد توسعه اقتصادی با حضور استاندار، مدیران اجرایی و جمعی از فعالان اقتصادی استان در محل سالن اجتماعات اتاق کرمانشاه برگزار شد.
در این جلسه که با هدف بررسی اقدامات این ستاد برگزار شد، استاندار کرمانشاه از اجرایی شدن کاپوتاژ خودرو در مرز خبر داد و گفت: امکان ورود خودروهای عراقی به کشور از مرز کرمانشاه فراهم شده که این موضوع زمینه گردشگری و توریسم سلامت خوبی را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه به‌دنبال ۲۴ ساعته شدن فعالیت‌های مرزی برای تسریع در روند فعالیت‌های مرزی و اقتصادی هستیم، ابراز کرد: تمام تلاش خود را برای دستیابی به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به‌کار می‌بندیم.
رضایی‌ از انجام اقدامات خوبی در راه‌‌اندازی بازارچه تیله‌کوه خبر داد و تصریح کرد: مجوزهای لازم از طرف عراق و نخست‌وزیری این کشور در زمینه بازارچه سومار صادر شده است.
استاندار کرمانشاه لغو روادید را یک فرآیند دشوار دانست و از پیگیری‌های لازم در وزارت امور خارجه برای تسریع صدور روادید به‌منظور رفاه حال مردم و بازرگانان خبر داد.
رضایی از ایجاد خط جدیدی نیز برای سوخت‌گیری خبر داد و افزود: بحث ترانزیت سوخت در حال بهبود است و در تلاشیم با ایجاد این خط جدید فعالیت سوخت‌گیری به صورت ۲۴ساعته انجام شود.
وی با بیان اینکه برنامه‌های کاربردی و علمی در بخش‌های مختلف تهیه شده، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در چهار سال آینده در حدود ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
رضایی‌ به ظرفیت‌های متعدد استان کرمانشاه اشاره کرد و بر استفاده از این ظرفیت‌ها و استعدادها و تقویت بخش خصوصی برای کاهش آمار بیکاری تاکید کرد.
در ادامه کیوان کاشفی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از فضای متفاوت ایجاد شده در کشور سخن گفت و ادامه داد: بدون هیچ اغراقی باید گفت دولت جدید بر پایه عقلانیت حرکت می‌کند و این مساله باعث ایجاد تغییر در کشور شده است.
وی به فعالیت کمیته‌های مختلف صنعت، کشاورزی، اصناف، معدن و...اشاره کرد و گفت: پیشنهادها و راه‌حل‌های این کمیته‌ها برای حل مشکلات مربوطه هر هفته در جلسات ستاد توسعه اقتصادی مطرح و در جهت اجرایی شدن آنها تلاش می‌شود.
کاشفی با بیان این مطلب که افزایش صادرات محور توسعه استان است، تصریح کرد: در مرز پرویزخان خواب کامیون به صفر رسیده و این اقدام یکی از خروجی‌های جلسات ستاد است.
رئیس اتاق کرمانشاه داشتن برنامه و هدف را مهم تلقی کرد و گفت: برای برنامه‌ریزی نیاز به گروه‌های مختلفی است که گاه ممکن است درخارج از سازمان و استان بتوانند برنامه‌ریزی‌های کلان را انجام دهند.کاشفی در پایان اذعان کرد: باید از موقعیت‌های ایجاد شده بهره برد، چرا که فضای اقتصادی کشور هم در حال تغییر است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری کرمانشاه هم گفت: تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری منافع بسیاری را نصیب استان می‌کند، از جمله آنکه می‌تواند نرخ بیکاری در استان را تا مرز هفت درصد نیز کاهش دهد.
بابک دلفانی کرمانشاه را استانی با مزیت‌های فراوان عنوان کرد که اگر به درستی از این مزیت‌ها استفاده شود می‌توان چهره دیگری را از این استان ترسیم کرد.
وی مرزی بودن کرمانشاه را یکی از مزیت‌های استان عنوان کرد و گفت: استاندار روی این مزیت تاکید فراوان دارد و به همین خاطر صادرات ۱۰ میلیارد دلاری برای استان هدف‌گذاری شده است.
دلفانی ادامه داد: رسیدن به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به شرط آنکه بازارچه‌های استان تقویت و به بخش تولیدی نیز توجه بیشتری شود امکان‌پذیر خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری وظایف بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعت، خدمات و... مشخص شده، خاطرنشان کرد: اگر در این بخش‌ها بتوانیم تولیدات و فعالیت‌های خود را افزایش داده و تقویت کنیم می‌توانیم به هدف خود برسیم.
معاون برنامه‌ریزی کرمانشاه یادآور شد: در برنامه‌ریزی میان‌مدت صورت گرفته سهمی که برای اظهار کالا و تولیدات سایر استان‌ها صورت گرفته ۶ میلیارد دلار است که با فراهم کردن شرایطی نظیر شبانه‌روزی کردن گمرک خسروی می‌توان به آن دست یافت.
دلفانی، سهم تولیدات خود استان را نیز در رسیدن به میزان صادرات هدف‌گذاری شده، چهار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: برای این مهم باید نگاه ویژه‌ای به واحدهای تولیدی و همچنین صنعت توریسم صورت گیرد.
وی تاکید کرد: اگر صادرات ۱۰ میلیارد دلاری محقق شود کرمانشاه جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و نرخ بیکاری آن به حداقل ممکن می‌رسد.
رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز گفت: سهمیه‌ای که برای صنعت و معدن استان به‌منظور تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در نظرگرفته شده یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.
معراج محرابی اظهار کرد: بخش صنعت و معدن کرمانشاه نقش مهمی در تحقق هدف‌گذاری صورت گرفته برای صادرات استان ایفا می‌کند و به دنبال این هستیم تا وظایف محوله خود را به خوبی انجام دهیم.