کرمانشاه پیشرو در تولید و صدور آبزیان
دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر هشت طرح شیلاتی با اعتبار یک میلیارد و590 میلیون تومان با اشتغال‌زایی 78 خانوار در استان کرمانشاه به بهره‌برداری خواهد رسید.
کیومرث شهبازی، مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: قبل از انقلاب هیچ‌گونه برنامه آبزی‌پروری به معنای واقعی نداشته‌ایم و از ابتدای سال ۷۳ و از برکات نظام و انقلاب اسلامی است که استانی همچون کرمانشاه با فاصله زیاد از دریا و ناآشنا به امور شیلاتی بتواند یکی از استان‌های پیشرو در عرضه انواع آبزیان و صادرات آن به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق باشد.
شهبازی در ادامه گفت: با استفاده از تسهیلات مصوب و اعتبارات دولتی هر ساله شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف در زمینه‌های آبزی پروری در استان هستیم و توانسته‌ایم در کشور و در راه خدمت به مردم جایگاه ویژه‌ای کسب کنیم.
مدیرکل شیلات استان با اشاره به چهار فصل بودن استان کرمانشاه و نیز بهره‌مندی از ۱۷ سد آبگیری شده، منابع مهم آب‌های زیرزمینی، چشمه‌سارها و قنوات اظهار کرد: هم‌اکنون در استان ماهی قزل‌آلا رنگین کمانی، ماهی سردآبی و ماهیان گرمابی نظیر کپور، آمور، فیتوفاگ.....، انواع ماهیان خاویاری، انواع میگو آب شیرین، شاه میگو آب شیرین، انواع ماهیان زینتی به میزان فراوان تولید و با توجه به برطرف کردن نیاز استان، به سایر استان‌ها و کشور عراق به عنوان صادرات برای وارد کردن ارز به کشور به‌منظور اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گرفته است.
شهبازی پتانسیل بالای استان را زمینه‌ساز افزایش تولید آبزیان برشمرد و افزود: سیر صعودی تولیدات از هفت هزارتن در سال ۸۹ به ۱۴هزار تن در سال ۹۱ با توجه به منابع موجود نشانگر ارتقای جایگاه استان در پایان برنامه پنجم توسعه به تولید ۱۰۰ هزار تن خواهد بود که شرایط را برای اینکه استان کرمانشاه بتواند به عنوان قطب آبزی پروری کشور معرفی شود را دارا است.
وی تعداد مزارع پرورش ماهیان در استان را ۴۹۷ مزرعه عنوان کرد که از این تعداد ۴۱۹ مزرعه مربوط به ماهیان سردآبی با تولید ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن و ۷۳ مزرعه مربوط به پرورش ماهیان گرمابی و پنج مزرعه ماهیان خاویاری با تولید مجموعا ۱۴هزارتن اختصاص دارد.
شهبازی رشد سرانه مصرف ماهی در استان را نسبت به سال‌های اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به آموزش‌های لازم در روستاها و خدمات جهاد کشاورزی و با توجه به سرانه مصرف ۲۵۰ گرم در سال ۷۴ به عنوان استانی که پایین‌ترین میزان مصرف سرانه ماهی را در کشور داشتیم. هم‌اکنون با مصرف سرانه ۵/۷ کیلوگرم، روند رو به رشدی را در این راستا، طی کرده‌ایم و امیدواریم به مصرف متوسط کشور که ۹ کیلوگرم است، دست یابیم، اما همچنان از مصرف سرانه جهانی که ۵/۱۷ کیلوگرم است فاصله
زیادی داریم.
شهبازی با اشاره به فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آبزیان و تاثیر آن در سلامت افراد جامعه گفت: با اشاعه این فرهنگ و همچنین آموزش همگانی در خصوص مزایای استفاده از آبزیان در سبدکالایی خانواده، سلامت سالمندان و تاثیر مثبت آن بر مادران باردار و نیز جنین آنها، می‌توان مصرف سرانه ماهی را در استان و کشور افزایش دهیم.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: با توجه به وجود بازارچه‌های مرزی نظیر پرویز خان، خسروی و ثلاث و نیز وجود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، استان کرمانشاه می‌تواند به عنوان قطب صادرات ماهیان گرمابی، سردآبی وماهیان زینتی در کشور مطرح شود. شهبازی با اشاره به صادرات ۲ هزار تن انواع آبزیان در سال‌جاری تصریح کرد: با توسعه فرهنگ استفاده از آبزیان توسط خانواده‌ها و همچنین علاقه‌مندی تجار عراقی به بازار تولید آبزیان کشور، پیش‌بینی می‌شود این رقم به سه هزار تن در سال‌جاری برسد. وی رتبه استان را در تولید ماهیان سردآبی، ششم کشور برشمرد و گفت: بین استان‌های غیرساحلی از رتبه پنجم به رتبه چهارم صعود کرده‌ایم.
وی افزود: در زمینه تولید ماهیان گرمابی نیز رتبه ششم کشور را داریم که در بین استان‌های غیرساحلی توانسته‌ایم رتبه نخست را به استان کرمانشاه اختصاص دهیم.
وی همچنین ابراز کرد: در زمینه تولید میگو آب شیرین در کشور حائز رتبه سوم هستیم و در بحث تکثیر آن فقط در شهرستان قصرشیرین به صورت انحصاری در کشور این کار انجام می‌گیرد.
شهبازی با اشاره به حمایت‌های استاندار کرمانشاه گفت: در صورت تامین اعتبار، با توجه به ایجاد مزارع جدید، بهره‌برداری از سدها و مکان‌یابی‌های جدید تا پایان سال ۹۶ به تولید ۶۶ هزار تن در سال خواهیم رسید.
تکثیر ماهیان از سایر مواردی بود که مدیرکل شیلات استان با اشاره به آن تاکید کرد: با تولید ۲۴ میلیون تن قطعه بچه ماهی قزل آلا در استان توانایی این را خواهیم داشت که نیاز استان را در آینده از واردات بچه ماهی و انواع آبزیان مرتفع کنیم.
شهبازی با اشاره به سیستم جدید اداری و ابلاغ سال ۹۲ و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر شیلات استان گفت: هم‌اکنون با تغییر سیستم به اداره کل شیلات استان کرمانشاه و با داشتن بودجه مستقل، خواهیم توانست هرچه بهتر و موثرتر در زمینه افزایش تولیدات آبزیان و کمک به بحث تولید و اعطای تسهیلات و تسریع در امور تعاونی‌ها به هم استانی‌ها و مراجعین خود بیش از پیش خدمت کنیم.
در بین استان‌های کشور، کرمانشاه، اردبیل و لرستان توانسته‌اند به این مهم نایل آیند.