دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک‌رفتار: با امضای تفاهم‌نامه اولیه‌ای در تبریز، ساخت پروژه ملی آزادراه تبریز- بازرگان به شرکت چینی سیتیک سپرده شد.
این تفاهم‌نامه اولیه را استانداران آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی از یک طرف و نماینده شرکت هلدینگ سیتیک از طرف دیگر در تبریز امضا کردند.
بر اساس این تفاهم‌نامه، استانداران آذربایجان شرقی و غربی عزم جدی خود را برای احداث پروژه آزادراه تبریز- بازرگان به‌کار گرفتند و نسبت به پشتیبانی از اجرای این پروژه توسط شرکت سیتیک اعلام آمادگی کردند.
شرکت سیتیک هم تمایل کامل خود را برای ساخت و تامین منابع مالی پروژه بر اساس EPCF (مهندسی خرید، احداث و سرمایه‌گذاری) اعلام کرد.
همچنین طرفین این تفاهم‌نامه موافقت کردند تمام مراحل لازم را برای همکاری از قبیل اخذ مجوز و تامین فاینانس پروژه را پیگیری کنند.
بر اساس این تفاهم‌نامه اولیه همچنین مقرر شد یادداشت تفاهم همکاری بین طرف‌های ایرانی و چینی ظرف مدت ۲۰ روز به امضا برسد. شرکت هلدینگ سیتیک چین یکی از شرکت‌های بزرگ طراحی، اجرا و مدیریت در ساخت و سازهای شهری منطقه و جهان است که بخش مهمی از خطوط مترو و ده‌ها پروژه عمرانی بزرگ تهران را طراحی و اجرا کرده است.
پشتیبانی می‌کنیم
استاندار آذربایجان شرقی گفت: آزادراه تبریز- بازرگان یکی از راه‌های مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با اروپا است و نقش مهمی در احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم دارد.
اسماعیل جبارزاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه اولیه ساخت آزادراه تبریز- بازرگان با شرکت چینی سیتیک، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه به‌منظور اثبات جدیت دولت جمهوری اسلامی برای اجرای این پروژه مهم ملی به امضا رسید.
وی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت راه‌وشهرسازی برای همکاری در ساخت این پروژه خاطرنشان کرد: قطعا نحوه تنظیم قرارداد نهایی و مسائل مالی آن توسط وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و امور اقتصادی و دارایی مشخص خواهد شد. استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ساخت آزادراه تبریز- بازرگان جدی هستیم، افزود: امیدواریم با همکاری استان آذربایجان غربی و تامین منابع مالی طرح توسط شرکت سیتیک بتوانیم با کمک پیمانکاران داخلی این پروژه مهم را هر چه زودتر به بهره‌برداری برسانیم. وی تاکید کرد: تمام توان و تلاش استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان، صرف فراهم کردن زمینه‌های اجرای این پروژه و پشتیبانی از مجریان و پیمانکاران آن خواهد شد.
جبارزاده همچنین از امضای تفاهم‌نامه نهایی احداث آزادراه تبریز- بازرگان در ۲۰ روز آینده خبر داد.
استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به تاثیر مثبت ساخت آزادراه تبریز- بازرگان در توسعه حمل و نقل خاطرنشان کرد: با تمام توان از احداث این پروژه حمایت خواهیم کرد.
قربانعلی سعادت افزود: استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در این پروژه در کنار یکدیگر هستند تا منطقه آذربایجان بتواند نقش خود را در روند توسعه کشور ایفا کند.
وی گفت: استانداری آذربایجان غربی در رفع مشکلات این طرح از قبیل تملک، در کنار شرکت مجری خواهد بود و هماهنگی‌های لازم را با وزارت راه‌وشهرسازی انجام خواهد داد.