دنیای اقتصاد - رشت: در دیدار سفیر چین و استاندار گیلان که جمعی از مدیران شرکت‌های چینی نیز حضور داشتند دو طرف در زمینه گسترش روابط اقتصادی بحث و تبادل‌نظر کردند.
استاندار گیلان در این نشست با بیان اینکه از گسترش همکاری شرکت‌های چینی با بخش خصوصی در گیلان و سرمایه‌گذاری این کشور در پروژه‌های بزرگ استان حمایت می‌کند، گفت: چین حدود ۷۰۰ میلیون دلار در ساخت و تکمیل ۳ پروژه بزرگ عمرانی گیلان سرمایه‌گذاری می‌کند.
دکترمحمدعلی نجفی گفت: این سرمایه‌گذاری از طریق فاینانس انجام می‌پذیرد.
وی تکمیل راه آهن قزوین - رشت، را یکی از این سه طرح عنوان کرد. استاندار گیلان وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی بندر انزلی را مزیت مناسب برای گسترش روابط دوجانبه عنوان کرد و گفت: چینی‌ها می‌توانند در ساخت بندر کاسپین نیز سرمایه‌گذاری ‌کنند. نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور چین در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و سیاسی خوب است، گفت: حجم مبادلات کشور می‌تواند، بهتر از گذشته گسترش یابد و این آمادگی وجود دارد به منظور گسترش این روابط گام برداریم.
وی تبادل دانش فنی در بخش صنعت را مناسب توصیف کرد و افزود: با توجه به رفت و آمد سهل بین اتباع دو کشور، گیلان آمادگی پذیرایی از گردشگران چینی را دارد.
سفیر چین در این دیدار با بیان اینکه گیلان استانی زیبا و سرسبز است، گفت: در بازدید از بخش‌های مختلف ظرفیت بسیار مناسبی در تجار و صاحبان صنایع گیلان برای افزایش همکاری‌ها دیدم. یوهونگ یانگ عزم روسای جمهوری اسلامی ایران و چین را برای افزایش روابط دو طرف جدی و مثبت دانست و افزود: روابط دوکشور از لحاظ تجاری، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خوب و در سطح بالا است.
وی با بیان اینکه چین خواستار ارتقای این روابط در سطوح بالاتر است، گفت: ما از سطح روابط دو کشور راضی هستیم، اما قانع نیستیم. سفیر چین با اشاره به حضور یکصد شرکت فعال این کشور در ایران خاطرنشان کرد: حجم مبادلات دو کشور در سال ۲۰۱۲ معادل ۳۶ میلیار دلار و در ۱۰ ماه اول ۲۰۱۳ نیز ۳۱ میلیارد دلار بوده است.