دنیای‌اقتصاد- رشت: نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی از تغییر کاربری 13 هزار هکتار باغ توت و پنج هزار هکتار باغات چای در گیلان خبر داد. مهرداد لاهوتی گفت: کار کردن در حوزه محیط‌زیست سخت است و این کار در گیلان سخت‌تر است، زیرا این استان در بحث محیط‌زیست به بحران رسیده است. وی اضافه کرد: کشور ما در بحث محیط‌زیست با افت مواجه است و واقعا وضعیت نگران‌کننده است.

لاهوتی با بیان اینکه دولت یازدهم به بخش احیای تالاب‌ها نگاهی ویژه دارد، خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۹۳ برای ارتقای شاخص‌های محیط‌زیست پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه با حفظ الزامات زیست محیطی می‌توانیم توسعه پایدار صنعت و گردشگری را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه اول و دوم دولت، به بهانه حفظ محیط‌زیست گیلان سرمایه‌گذاری صنعت در گیلان صورت نگرفت و به این ترتیب گیلان از قافله رشد صنعت کشور عقب ماند.
نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی از مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست گیلان خواست تا فرصت‌های از دست رفته را با حمایت جبران کند.
لاهوتی تصریح کرد: اگر ما صنعت خوبی نداشته باشیم و به محیط‌زیست هم بی توجه باشیم کشاورزی را هم از دست خواهیم داد.
وی با بیان اینکه حل مشکلات پسماند در گیلان همیشه به راه‌حل‌های نهایی و ایده‌آل نیاز ندارد، گفت: اعتقاد دارم با هزینه‌های کمتر هم می‌توان این مشکل را حل کرد که از جمله آن می‌توان به توسعه طرح تفکیک از مبدا اشاره کرد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی گیلان سرازیر شدن فاضلاب‌ها به رودخانه‌های استان است که آلودگی وحشتناکی را به وجود آورده است و این امر باید مورد توجه همه مسوولان استان قرار بگیرد.