دنیای‌اقتصاد- بندرعباس: یک تیم تخصصی ممیزی متشکل از نمایندگان سازمان بنادر و کارشناسان ناظر نفتی، مهندسی و دریایی بنادر تابعه طی سه روز فعالیت شرکت‌های مستقر در بنادر شهید رجایی، شهید باهنر و قشم در استان هرمزگان را زیر ذره‌بین نظارتی خود قرار دادند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، برنامه ممیزی از بنادر بزرگ هرمزگان در حالی صورت می‌گیرد که تا پیش از این تیم تخصصی ممیزی از پایانه‌های نفتی استان‌های خوزستان، بوشهر، مازندران و گیلان دیدن کرده و پس از هرمزگان نیز بنادر استان سیستان و بلوچستان مورد بازدید تیم ممیزی سازمان بنادر قرار می‌گیرد.
مجتبی خوش نیت، معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه دیدار این تیم ممیزی از پایانه نفتی بندر خلیج‌فارس اظهار کرد: در فاز نخست توسعه این بندر حدود ۲۲۰ هزارمترمکعب ساخته شده و آماده بهره‌برداری است و حدود ۲۸۰ هزار مترمکعب نیز در حال ساخت است. با اجرایی شدن فازدوم، این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: حجم عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی ۹ ماه نخست سال جاری ۳/۱۸ میلیون تن است که در مقایسه با حجم ۸/۱۶ میلیون تن مدت مشابه سال گذشته رشدی ۹ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته خوش نیت، با افزایش زیرساخت‌ها در فازهای مختلف پیش‌بینی برای توسعه بندر خلیج‌فارس به عنوان زون نفتی مجتمع بندری شهید رجایی، حجم عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ممیزی شرکت‌های فعال در پایانه‌های نفتی در زمینه‌های محیط زیست و مدیریت کیفیت و ایمنی را امری بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد تا شاخصه‌های مذکور به سطح استاندارد و قابل قبولی برسد.
فعالیت ۹ شرکت نفتیدر بندرخلیج‌فارس
حمید جهرمی نژاد، رئیس اداره امور بندر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز از افزایش بارگیری فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹ شرکت نفتی در زمینه‌های ترانزیت، صادرات و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در بندر خلیج‌فارس فعالیت دارند.
وی افزود: در ۹ ماه ابتدای امسال ۴ میلیون و ۷۰ هزار تن عملیات نفتی در بندر شهید رجایی انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد افزایش دارد.
جهرمی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که بندر شهید رجایی در این زمینه دارد و با برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده دوره‌های بازرسی تیم‌های ممیزی در زمینه‌های محیط زیست، مدیریت کیفیت و ایمنی طی سه روز در پایانه‌های نفتی بندر شهید رجایی انجام شد.
توسعه ارتباطات
با شرکت‌های فعال نفتی
سرپرست تیم ممیزی نفتی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی، دیدار از شرکت‌های فعال نفتی بندر شهید رجایی و نشست کاری با مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها را از برنامه‌های تیم ممیزی سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی سه روز حضور در استان هرمزگان عنوان کرد.
هادی خراسانی‌کیا با اشاره به اینکه این عملیات همزمان در تمامی استان‌های ساحلی کشور انجام می‌گیرد، گفت: ارتقای جایگاه پایانه‌های نفتی، بهبود نحوه عملیات شرکت‌های بهره‌بردار، ارتقای ایمنی پایانه‌های نفتی و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران هدف اصلی تیم ممیزی معاونت امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور است.
بر اساس این گزارش در مدت سه روز حضور اعضای این تیم ممیزی در استان هرمزگان، اسناد، مدارک، تجهیزات، تاسیسات و نحوه فعالیت‌های اجرایی شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بنادر شهیدرجایی، شهید باهنر و بندر خلیج‌فارس و قشم مورد بررسی قرار گرفت و موارد کلی مشاهدات و نتایج بررسی‌ها و همچنین راهکارهای رفع نواقص، طی جلسه‌ای به مدیران عامل و شعب شرکت‌ها اعلام شد.
در بخشی از این برنامه ممیزی سه‌روزه، کارگاه آموزشی نحوه ارائه اسناد و مدارک شرکت‌های فعال در پایانه‌های نفتی تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با حضور دست‌اندرکاران این بخش برگزار شد.