دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از وجود 120 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام آبرسانی، آب و فاضلاب شهری و روستایی در سطح کشور خبر داد.
محمد حاج رسولی‌ها با اعلام اینکه هم اکنون ۱۲۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در بخش‌های آبرسانی، آب و فاضلاب شهری و روستایی در کشور وجود دارد، ادامه داد: این در حالی است که اعتبارات سالانه این نهاد تنها ۴۰ هزار میلیارد ریال و ۳۰ سال برای اتمام این طرح‌ها زمان نیاز است. وی با اشاره به وجود ۳۴۶ سد بزرگ و کوچک به بهره‌برداری رسیده در کشور افزود: از این تعداد ۲۰۰ سد کوچک و ۱۴۶ سد بزرگ ملی با حجم ۵/۴۷ میلیارد متر مکعب هستند. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹ سد بزرگ ملی در آذربایجان غربی در حال آبگیری است، ادامه داد: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در پشت این سدها بالغ بر ۳۳ میلیارد متر مکعب و کمتر از ظرفیت آنها است.
احداث ۱۱۹ سد
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران از در دست احداث بودن ۱۱۹ سد در سطح کشور با حجم قابل تنظیم ۱۵ میلیارد متر مکعب خبر داد و عنوان کرد: همچنین طرح‌هایی با حجم قابل تنظیم ۶۰ میلیارد متر مکعب در دست مطالعه هستند.
حاج رسولی‌ها با اشاره به گذشت ۳۳ ماه از آغاز برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور اظهار کرد: تاکنون ۳۰ سد وارد مدار بهره‌برداری، ۳ سد در حال افتتاح و تا پایان سال ۳ سد دیگر نیز افتتاح می‌شود. وی تامین آب شرب را مهم‌ترین وظیفه سدهای کشور در دو دهه گذشته دانست و اعلام کرد: با وجود ۶ سال خشکسالی متداول در کشور، سدها نقش مهمی در تامین آب شرب کشور ایفا کرده و از ۱۴۶ سد بزرگ ملی، ۳۰ سد وظیفه تامین آب شرب را برعهده دارند.
عملکرد موفقی نداشتیم
وی در خصوص وضعیت مدیریت منابع آب کشور، ادامه داد: متاسفانه در این حوزه موفق به یکپارچه سازی مدیریت منابع کشور نشده و عدالت تقسیم آب پیاده نشده و قدرت چانه زنی برای دریافت بیشتر آب افزایش یافته است.
حاج رسولی‌ها ضمن انتقاد از ایجاد رقابت غیرمنطقی در کشور برای دریافت آب بیشتر ادامه داد: امیدواریم با یکپارچه نگری، ایجاد توازن و هماهنگی و رعایت حقوق ذی‌نفعان بخشی از این چالش را رفع کنیم. وی از پیاده سازی طرح مدیران حوزه آبریز در ساختار شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد و گفت: واگذاری بیش از حد نیاز نیز یکی دیگر از چالش‌های بخش آبی کشور محسوب می‌شود.
۷۰ سد در اولویت اجرا
وی ضمن تاکید بر لزوم سیاست‌گذاری و اولویت‌بندی اجرای طرح‌های آبی کشور عنوان کرد: ۷۰ سد از ۱۱۹ سد در دست احداث در اولویت قرار دارند. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از به بهره‌برداری رسیدن ۳۵ سد در طول برنامه پنج ساله سوم توسعه کشور خبر داد و افزود: این تعداد در برنامه پنج ساله از پنج به ۶۰ سد افزایش می‌یابد. حاج رسولی‌ها با اعلام اینکه هم اکنون ۲ برنامه ۱۰ ساله برای تکمیل طرح‌های سد سازی در دست احداث تدوین شده، اضافه کرد:
هم اکنون بحث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه آب کشور بوده که در صورت ادامه روند فعلی، معضل دریاچه ارومیه برای کل کشور اتفاق می‌افتد.
۲۲ درصد چاه‌های غیرآبی غیرمجاز هستند
وی از وجود بالغ بر ۱۶۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد، ۱۰۳ هزار حلقه چاه ثبت شده و بالغ بر ۶۰ هزار چاه نیز به تازگی ثبت شده که نشان دهنده افزایش بهره‌برداری بی‌رویه از منابع زیرزمینی است. مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: در این راستا با توجه به وجود ۵۶۰ هزار چاه مجاز در کشور می‌توان گفت حدود ۲۲ درصد چاه‌های موجود غیرمجاز هستند.
وی با اشاره به فصل آغاز آبگیری سدهای کشور اعلام کرد: هم اکنون حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب در پشت سدهای کشور آب ذخیره سازی شده که نزدیک ۴۰ درصد ظرفیت اسمی سدها است. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: امیدوار هستیم با آبگیری سدها در ماه‌های آینده، میزان آب پشت سدهای کشور به بیش از ۳۸ میلیارد متر مکعب برسد.