دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: تب حاکم در بازار مسکن زنجان که روزهایی پول‌های سرگردان در آن شناور بودند این روزها فروکش کرده‌است. شرایط حاکم در بازار مسکن به گونه‌ای است که بازار خرید و فروش از رمق افتاده و دلالان نیز با جوکنونی ترجیح می‌دهند در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند. هر چند به‌دلیل تورم حاکم در بازار خرید و فروش، خانه به دوش‌ها و طبقات پایین جامعه قادر به خرید سرپناه نیستند، اما چشم امید به سمت طرح مسکن اجتماعی دولت جدید دوخته‌اند تا بارقه‌های امید به خانه دار شدن در سایه تدبیر مسوولان رنگ واقعیت بگیرد.
با شروع به‌کار دولت جدید یکی از حوزه‌هایی که بیشتر مردم به آن چشم دوخته‌اند و منتظر شنیدن اخبار خوشایند هستند، طرح‌های مسکن است که هر دولت به تناسب سازوکار خود خانه‌دار شدن مردم را دنبال می‌کند.
در دولت قبل بوق و کرنای دولتی‌ها درباره جشن خانه دار شدن عموم مردم استان زنجان در قالب طرح مسکن مهر مطرح شد و برگزاری این مراسم برای اولین بار در کشور روزنه امیدی می‌توانست باشد. اما در گذر زمان این برنامه‌های تبلیغاتی خواب و خیالی بیش نبود.
حال دولت تدبیر و امید تصمیم دارد در قالب طرح مسکن اجتماعی، به خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه کمک کند و هم مشکلات و چالش‌های اقتصادی مسکن مهر را کنار بزند.
طرح جدید دولت که هنوز نهایی نیست و باید از مراجع رسمی مانند بانک مرکزی مجوزهای لازم را دریافت کند قرار است در قالب طرح کلان به مرحله اجرا درآید.
اما اکنون برگ برنده در دست خریداران است؛ چرا که بازار مسکن در زنجان ساکن شده و ساخت ‌و ‌ساز مسکن رونق گذشته را ندارد و پس از مدتی رکود بازار به‌دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوسانات ارزی انبوه‌سازان را برای ادامه کار در شک و تردید قرار داده است.
چراغ قرمز سرمایه‌گذاری
اکنون در بازار مسکن زنجان تغییر قیمت واحدها نمایان است؛ برای مثال در منطقه شهرک کارمندان که قیمت آپارتمان به مرز ۳تا ۵/۳میلیون تومان در متر مربع رسیده بود اکنون به مرز ۴/۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. البته در برخی نقاط هسته مرکزی شهر نیز قیمت‌ها روند نزولی را به تندی طی می‌کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان، با اعلام اینکه اکنون بازار مسکن در زنجان در رکود کامل است، به دنیای اقتصاد می‌گوید: شرایط به گونه‌ای است که افراد نیازمند و خانه به دوش‌ها برای خرید مسکن مراجعه می‌کنند و افرادی که در امر خرید و فروش فعالیت می‌کردند دیگر راغب به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیستند.
رحمت الله قربانی، رونق بازار بورس و تولید را یکی از دلایل این امر می‌داند و معتقد است؛ همین امر موجب شده تا ثبات در بازار مسکن حاکم شود.
وی برنامه‌های سیاست خارجی منطقی و عاقلانه را در این امر بی‌تاثیر نمی‌داند و درباره روند ساخت و ساز در بخش مسکن زنجان می‌افزاید: شرایط اکنون در زنجان نسبت به گذشته مطلوب شده و سازندگان نیز آهسته آهسته قدم برمی دارند و همین امر موجب شده تا ساخت و ساز کم رنگ شود.
قربانی، درباره قیمت ساختمان‌ها و واحدهای آپارتمانی ابراز می‌کند: روند کنونی قیمت‌ها نزولی و منطقی شده و با این حساب می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده آرامش در بازار حاکم شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان، با ابراز تاسف از اینکه در دولت قبل پایین نیامدن قیمت مسکن موجب شده تا پول‌های سرگردان در این بازار بچرخد، اظهار می‌کند: با ادامه روند کنونی بازار روال عادی را طی می‌کند و درآمدها در این بخش معقول خواهد بود.
وی خارج شدن سرمایه‌ها از بخش مسکن و تزریق به حوزه صنعت، کشاورزی و سایر خدمات را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: از سوی دیگر دولت صادرکنندگان را از دریافت مالیات منع کرده که ارزآوری به کشور و بالا رفتن ارزش پول ملی را در پی خواهد داشت.
وی درباره طرح مسکن مهر که به‌دلیل برخی مشکلات نتوانست، موجب خانه‌دار شدن برخی افراد شود، اظهارمی‌کند: در این طرح برخی متقاضیان رغبتی برای خرید نداشتند. قربانی تغییر سیاست‌ها در قبال مسکن دولت یازدهم را یادآور می‌شود و معتقد است؛ مسکن اجتماعی می‌تواند در کاستن هنجارهای اجتماعی و ارتقا امید به زندگی تاثیرگذار باشد. وی حمایت‌های بانک‌ها از این طرح را در اعطای تسهیلات متذکر می‌شود و تصریح می‌کند: سیاست دولت قبلی این بود که سرمایه‌ها متمرکز در حوزه مسکن باشد که ماحصل آن محدود شدن سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها بود.
البته همین امر موجب رکود واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو شد که بازخورد آن جز بیکاری و سایر هنجارهای اجتماعی نشد.
مهار فعالیت شرکت‌های تعاونی مسکن
از سوی دیگر اتاق تعاون استان، برای مهار فعالیت تعاونی‌هایی که اعضای آن صاحب خانه شده‌اند، توقف آنها را اعلام می‌کند و می‌گوید: برعکس سایر تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنیم، تا فعالیت تعاونی‌های مسکن را محدود کنیم؛ چرا که اعضای تعاونی‌هایی همچون مسکن کارگری، ادارات صاحب خانه شده‌اند. فرهاد جاویدان، بورس بازی و فروش و پیش‌فروش واحدها به سایر افراد را از سوی برخی تعاونی‌های مسکن درحالی‌که بازار مسکن مهر ورد زبان‌ها بود یادآور می‌شود و می‌افزاید: اتاق در کمیسیون ماده پنج درباره روند فعالیت این تعاونی‌ها تصمیم می‌گیرد.
دبیر اتاق تعاون استان، با بیان اینکه طرح مسکن مهر همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود، اظهار می‌کند: همین امر موجب شد تا در برخی مواقع با کمبود منابع روبه‌رو شوندو توجه به زیرساخت‌ها در حاشیه باشد. وی مسکن را جدای از حوزه اقتصاد نمی‌داند و با تاکید بر حل شدن مشکلات این بخش با اجرای طرح مسکن اجتماعی ادامه می‌دهد: باید در موضوع مسکن به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه جدی شود؛ به طوری که دولت جدید در کنار ساخت‌وساز در شهرهای جدید، حاشیه شهرها را از یاد نبرد. با این حال باید منتظر بود و دید که در گذر زمان اجرای این طرح تا چه حد می‌تواند در تامین مسکن متقاضیان تاثیرگذار باشد.