دنیای اقتصاد-کرج-رسول باقری: به‌منظور بررسی و رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی استان البرز در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز مهمان شهرک صنعتی هشتگرد بود.
در این جلسه که با حضور اعضای هیات‌مدیره این شهرک صنعتی و جمعی از مدیران شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد بر لزوم اتحاد و همگرایی و کار جمعی در میان فعالان اقتصادی بخش خصوصی تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق البرز، حسین طوسی، رئیس اتاق در این نشست ضمن بیان پیشینه دوساله دیدار از شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: همه ما به عنوان فعالان بخش اقتصادی می‌توانیم با همفکری مستمر مسائل موجود را به خوبی رصد و برای رفع زیربنایی مشکلات شهرک‌های صنعتی گام‌های موثری برداریم.
شناخت و ریشه‌یابی مشکلات
وی در ادامه بیان کرد: باید زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بررسی شده و مشکلات بنیادی رصد شوند. به‌طور مثال مساله فاضلاب و گاز شهرک‌ها نیازمند استقلال این اداره‌ها از تهران است و استقلال رویه و عملکرد این اداره باید متمایز از استان تهران باشد.
اطلاعات واحدهای صنعتی در هاله‌ای از ابهام
طوسی فقدان اطلاعات دقیق در خصوص واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی را یکی از مشکلات اصلی در مدیریت و پیگیری مسائل حوزه تولید و صنعت دانست.
وی اطلاعات دقیق را برای انعکاس موثر مسائلی که امروز گریبانگیر شهرک‌های صنعتی است ضروری دانست و افزود: باید تعداد واحدهای فعال، نیمه فعال و غیرفعال به همراه دلیل تعطیلی یا عدم ادامه فعالیتشان مشخص شود تا بتوان آمار واقعی به کسانی که تصمیم‌گیرنده نهایی هستند ارائه داد که این امر بدون کمک شهرک‌های صنعتی امکان‌پذیر نیست.
نگاه به صنعت از نمای نزدیک
رئیس اتاق البرز در رابطه با ضرورت نگاه ویژه مسوولان اقتصادی در حوزه صنعت اذعان کرد: برای لمس هرچه بهتر مشکلات فعلی شهرک‌ها باید از نزدیک مشکلات را مورد ارزیابی قرار داد. اهمیت مشاهده عینی باید جدی گرفته شود از این رو از مسوولان امر دعوت می‌شود که از نزدیک از شهرک‌های صنعتی دیدن کنند و مسائل تولید و صنعت را تک به تک از واحدها جویا شوند.
شورای گفت‌وگو؛ فرصتی ویژه
محمد باقر رضوی، عضو هیات رییسه اتاق البرز در خصوص پیگیری مسائل در شورای گفت‌وگو بیان کرد: تاکنون برخی از مشکلات که مدت‌های مدیدی بود بدون حل برجای مانده بود از طریق طرح در شورای گفت‌وگو و پیگیری مسوولان در این بخش به نتیجه مطلوب رسیده است.
وی افزود: مواردی نظیر قانون ۱۳۲ مالیاتی که دارای پیچیدگی خاصی است همچنان در دستور کار کارشناسان شورای گفت‌وگو قرار دارد.
عضو هیات رییسه اتاق البرز تاکید کرد: باید با همدلی و همدردی و همچنین حضور مسوولان بخش دولتی در حوزه اقتصادی بتوانیم موانع موجود بر سر راه بالندگی صنعت را از میان برداریم.
وحدت برای کار جمعی
در ادامه رضا سرایی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اهتمام ورزیدن در کار گروهی ابراز کرد: پس از اولویت‌بندی مشکلات و پرهیز از جزئی نگری لازم است به‌منظور حل مسائل راهکارها در قالب گروه و کارگروه‌های جمعی و تخصصی بررسی شود. تبعات عملکردهای ناکارآمد باید تبدیل به تجربه شده تا بتوانیم از عملکرد فردی فاصله گرفته و انسجام کاری را جایگزین کنیم، چرا که فرصت‌ها در کار جمعی بهتر پالایش شده و قابل بهره‌برداری است.
بررسی تخصصی مشکلات
در شورای گفت‌وگو
احمد غلامی، عضو دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز در ارتباط با موضوعات مطروحه در جلسه قبلی با مدیران شهرک‌های صنعتی بیان کرد: تاکنون از میان ۹ شهرک صنعتی فقط چهار شهرک اقدام به ارائه اطلاعات آماری به دبیرخانه شورا کرده که همچنان انتظار می‌رود مابقی شهرک‌ها اطلاعات خود را ارسال کنند.
وی در خصوص مشکل گاز شهرک صنعتی کوثر گفت: نیاز به استقرار تاسیسات CGS به ادارات ذی‌ربط انعکاس داده شده که امید می‌رود با همکاری استانداری مسائل و نیازمندی‌های گازی شهرک یاد شده در اولویت پیگیری قرار گیرد.
غلامی ضمن تشریح مشکل کمبود منابع آبی در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: کمبود منابع آبی امروزه در سطح ملی مطرح بوده و دارای اهمیت خاصی است. با توجه به اینکه سازمان منابع طبیعی مجوز جدید برای بهره‌برداری و حفر چاه آب را صادر نمی‌کند، باید به راه‌حل‌ها و روش‌های جدیدی در حل این مشکل اندیشید.
وی همچنین درمورد موضوع پرداخت مالیات شهرک‌های صنعتی گفت: سازمان امور مالیاتی، درآمد حاصل از عملکرد شهرک‌های صنعتی را مشمول پرداخت مالیات می‌داند، حال آنکه شهرک‌ها سود انباشته ندارند و تنها حق شارژ سالانه از واحدها اخذ شده که تماما برای بهبود شرایط شهرک صنعتی هزینه خواهد شد. امیدواریم سازمان امور مالیاتی نظارت مجددی بر قوانین مالیاتی مشمول شهرک‌های صنعتی داشته باشد.
همفکری با فعالان اقتصادی پیشکسوت
علیزاده، عضو هیات امنای شهرک‌های صنعتی هشتگرد نیز در خصوص استفاده از تجربیات مدیران باتجربه واحدها گفت: اشخاص باتجربه سرمایه‌های این کشورند و از طریق استفاده از تجربیات آنان می‌توان مانع از بروز مشکلات تکراری شد و از دوباره کاری پرهیز کرد. شایسته است مدیران جوان واحدهای صنعتی نشست‌های دوستانه‌ای با پیشکسوتان در این حوزه داشته و راهکارهای آنان را بشنوند.
در این نشست، مقرر شد مشکلات واحد صنعتی هشتگرد و دیگر شهرک‌ها در کارگروه‌های شورا ارائه تا پس از ارائه نظرات کارشناسی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.