دنیای اقتصاد - بجنورد - فاطمه برزگر: سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی خبرداد: در حال حاضر میزان کل مطالبات سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی 46میلیارد و 500 میلیون تومان است.
سید احمد سیدی عمده‌ترین بدهکاران این سازمان را شهرداری بجنورد با هشت میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کارخانه قند شیروان با دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، کارخانه الیاف شیروان با ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و لوله گستر اسفراین با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز بیشترین بدهکاران سازمان تامین اجتماعی استان هستند.
وی با اعلام اینکه شهرداری بجنورد بالاترین بدهکاری این سازمان را به خود اختصاص داده است افزود: این بدهی شهرداری مربوط به سنوات سال ۹۱-۹۲ است و شهرداری بجنورد حق بیمه جاری کارکنان خود را در سال جاری که تاکنون به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان رسیده پرداخت نکرده است. این در حالی است که در صورت عدم پرداخت بدهی هرماهه شهرداری مبلغ ۳۰ میلیون تومان به جریمه آنان افزوده می‌شود.
سیدی در خصوص بدهی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی متذکر شد: براین اساس ساختمان شهرداری بجنورد به علت بدهی شهرداری از طرف سازمان تامین اجتماعی استان توقیف شده است. وی تاکید کرد: در این خصوص شهرداری بجنورد موظف بود تا آخر مهرماه سال جاری تکلیف بدهی خود را با سازمان تامین اجتماعی وصول کند، در غیر این صورت ساختمان شورای شهر بجنورد به مزایده گذاشته می‌شد.
سیدی سرپرست تامین اجتماعی خراسان شمالی درخصوص مزایده ساختمان شورای شهر بجنورد تا پایان مهر ماه به علت بدهی شهرداری به این سازمان گفت: باتوجه به اینکه شهرداری بجنورد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از دانشگاه علوم پزشکی طلب دارد و دانشگاه علوم پزشکی به علت ارائه خدمات درمانی به تامین اجتماعی نیز یک میلیاردو۵۰۰ تومان از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است که طی یک توافق‌نامه و تهاتر با شهرداری بجنورد مزایده ساختمان شورای شهر متوقف شد و شهرداری بجنورد طی توافق‌نامه موظف شده مابقی طلب خود را به سازمان تامین اجتماعی در قالب چندهکتار ملک ساختمانی تحویل دهد.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در این خصوص از مسوولان استانی و شهرستانی خواست که برای وصول مطالبات تامین اجتماعی همکاری بیشتری داشته باشند تا با افزایش منابع امکان ارائه خدمات مطلوب به بیمه‌شدگان فراهم شود. وی وصول مطالبات را یکی از راه‌های رفع مشکلات سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات بهینه به بیمه‌شدگان و بازنشستگان عنوان کرد و افزود: تاکنون
۷۰ درصد مطالبات تامین اجتماعی از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۱ به صورت تقسیط و نقدی دریافت شد. سیدی بابیان اینکه خدمات گسترده سازمان تامین اجتماعی به بیمه شدگان از طریق وصول حق بیمه ارائه می‌شود، افزود: عدم اطلاع کارفرمایان از قوانین و مقررات تامین اجتماعی و همچنین برخی موانع قانونی مهم‌ترین مشکلات و موانع برای وصول مطالبات هستند.