دنیای اقتصاد-کرج-رسول باقری: همایش تقدیر از صادرکنندگان نمونه استانی با حضور مدیرکل برنامه‌ریزی و شورای عالی توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران، معاون برنامه‌ریزی استانداری البرز، مدیران اقتصادی استان البرز و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق البرز، حسین طوسی، رییس اتاق البرز صادرات را موضوعی حیاتی برای اقتصاد کشور دانست.
وی افزود: متاسفیم که تنها از ۱۳ صادرکننده تقدیر می‌شود و امیدواریم با رفع مشکلات و موانع در صادرات همه تولیدکنندگان بتوانند صادر کننده محصولات خود باشند.
وی افزود: رقم ناچیز صادرات غیرنفتی کشور بیانگر وجود مشکلات اساسی در حوزه صادرات بوده و این امر نیازمند تحلیل و ریشه‌یابی وارائه راهکارهای موثر است.
وی تصریح کرد: پژوهش در مسائل اقتصادی نشان می‌دهد که صادرات در رشد و توسعه ملی هر کشوری تاثیر بسزایی دارد.
طوسی یادآور شد: آمارهای سازمان جهانی توسعه تجارت حاکی از آن است که در کشور ما سهم بخش‌های نفت، گاز و کشاورزی از تولید ناخالص ملی در حدود ۳۰ درصد و سهم تولیدات صنعتی از تولید ناخالص ملی در حدود ۲۳/۴ درصد است که این موضوع معنادار و قابل تامل است.
وی با اشاره به پارادوکس منابع و نیروی انسانی ارزان در مقابل عدم رشد صادرات افزود: موانع بسیاری برای حضور و رقابت در بازارها وجود دارد که می‌توان به تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی، تحریم‌ها، دروازه‌باز واردات کالا، نوسانات نرخ ارز و مشکلات بانکی اشاره کرد.
به اعتقاد رییس اتاق البرز با تورم بین ۳۰ تا ۴۰ درصدی نمی‌توان با کشورهایی که تورم سالانه آنها بین ۳ تا پنج درصد است رقابت کرد.
وی با اشاره به بحث دروازه‌های باز و ورود محصولات بی‌کیفیت خارجی و همچنین کنترل مبادی ورودی کشور تصریح کرد: ما خواستار واردات مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات هستیم و با واردات کالاهای تجملی، لوکس و مواد مصرفی مخالفیم و این موضوع باید کنترل شود.