دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: ساخت راه آهن همدان به سنندج نیاز به 150 میلیارد تومان اعتبار دارد.
محمد صادق وجدی طول خط راه آهن از ایستگاه تهران تا سنندج را 420 کیلومتر و از تهران تا همدان را 268 کیلومتر اعلام کرد و افزود: از همدان تا گردنه صلوات آباد سنندج نیز 151 کیلومتر طول خط راه آهن است.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه خط راه‌آهن همدان به سنندج روی گردنه صلوات آباد احداث می‌شود، گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی، کوهستانی و پرپیچ و خم بودن منطقه و شیب تند آن، امکان احداث ایستگاه در شهر سنندج وجود نداشت و به همین دلیل ایستگاه راه‌آهن در گردنه صلوات آباد در نزدیکی شهر سنندج احداث می‌شود. به گفته وی، تاکنون ۳۰ کیلومتر از این خط از همدان به طرف سنندج ریل‌گذاری شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: قطعه اول از همدان به سنندج ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زمینه زیرسازی دارد، قطعه دوم ۱۲ درصد پیشرفت دارد و قطعه سوم نیز آماده ریل‌گذاری است. وی اعتبار مورد نیاز این طرح را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، ظرف ۱۸ ماه این طرح به اتمام می‌رسد. نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مسوول حوزه نظارت استان کردستان نیز از پیشرفت ۵۵ درصدی در زیرسازی قطعات در دست احداث راه آهن همدان - سنندج خبر داد. علی اصغر کاظمی گفت: راه آهن تهران - همدان - سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر با هدف ایجاد کوتاه ترین مسیر ریلی بین این سه شهر و پس از آن اتصال به مسیر راه آهن سمنگان - کرمانشاه و در ادامه تا مرز خسروی و راه آهن کشورهای همسایه احداث می‌شود. وی افزود: با احداث و تکمیل این مسیر، کریدور شرقی - غربی کشور برقرار و امکان حمل و ترانزیت بار و مسافر محور شرقی - غربی کشور فراهم خواهد شد. وی ادامه داد: هم اکنون عملیات اجرایی زیرسازی پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج در هشت قطعه، شامل پنج قطعه تهران - همدان و سه قطعه همدان - سنندج در دست اقدام است. نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه‌آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و در سه قطعه تعریف شده است.