دنیای اقتصاد - زنجان- اسدالله قربان زاده: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اعلام اینکه راهنمایی و رانندگی استان برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی را در مدارس، مساجد، ارتش و تیپ انصار المهدی(عج) استان و سایر مکان‌های عمومی در برنامه داشته، افزود: تاکنون بیش از 40 هزار نفر- ساعت برنامه آموزشی از سوی راهنمایی و رانندگی استان برگزار شده که بیشتر با هدف آگاه‌سازی و آشنایی با قوانین بوده است.
وی در دیدار با سرپرستی و کارکنان روزنامه «دنیای اقتصاد» در این استان، کنترل و جلوگیری از تصادف‌های رانندگی را مهم‌ترین وظیفه راهنمایی و رانندگی اعلام کرد و گفت: برای همین منظور به مقوله آگاه‌سازی و تعامل با مردم وارد شده‌ایم و اعتقاد داریم تعامل با رسانه‌ها و مردم می‌تواند زمینه کاستن تصادفات را ارتقا دهد. به گفته سرهنگ شمس آذر، تجربه نشان داده که کنترل محدود، افزایش کشته را در پی دارد و برای این منظور دغدغه راهنمایی و رانندگی کاستن کشته‌ها است. وی با تاکید بر اینکه پرسنل راهنمایی و رانندگی غیرقانونی راننده‌ای را جریمه نکرده‌اند، اظهار کرد: حتی اگر مواردی در جریمه نوشتن جای اعتراض داشته باشد، در بازرسی، بررسی و تجدیدنظر می‌کنیم؛ حتی به پرسنل ابلاغ شده اگر بدون دلیل جریمه کنند طبق قانون قابل پیگیری و از نظر شرعی نیز مدیون خواهند بود. شمس آذر با بیان اینکه جرائم درون‌شهری در زنجان به مراتب پایین‌تر از برون شهری بوده است، اعلام کرد: جرائم درون شهری 35 درصد و برون شهری بیش از 65 درصد بوده و وظیفه و حیطه کاری این دو نهاد با یکدیگر متفاوت است. وی با تاکید بر اینکه برای کاستن تعداد کشته‌های ناشی از تصادف‌ها نصب پل‌های هوایی در نقاط مختلف شهری ضروری است، افزود: نبود پارکینگ در نقاط پرتردد شهر زنجان یکی دیگر از دغدغه‌های ما است که باید شهرداری نسبت به ساخت آن با توجه به قدمت بالای خیابان‌ها اقدام کند که متاسفانه این امر عملی نشده است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با بیان اینکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط در امر ترافیک، ترافیک روان را تحویل راهنمایی و رانندگی دهند، افزود: نبود زیرساخت‌ها موجب شده تا با مشکلاتی روبه‌رو شویم، چرا که هنوز زیرساخت و بستر لازم در زنجان برای روان روی و باز شدن گره کور ترافیک فراهم نشده است. وی سرعت، سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز را موارد اولویت دار برای کنترل عنوان کرد و درباره سهم ۶۰ درصدی جرائم شهرداری که مدتی قبل در زنجان خبرساز شده بود، اظهار کرد: این مبلغ به حساب خزانه واریز می‌شود و راهنمایی و رانندگی نقشی در این باره ندارد، البته در داخل شهر این رقم به حساب شهرداری‌ها و در خارج شهر به حساب ادارات کل راه و شهرسازی واریز شود.