دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: عمده نقطه قوت مسکن مهر برخورداری از مشارکت مردم و ظرفیت بخش خصوصی است، اما اجرایی کردن حجم و گستردگی آن در یک برهه زمانی خاص با توجه به تورم یک سال گذشته ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها و مشکلات متاثر از تحریم‌ها ضربه بزرگی به طرح زد.
محمد راستگو افزود: با توجه به این مسائل، عمده متقاضیان مسکن مهر برای تامین معیشت و پرداخت سهم آورده خود به مشکل برخوردند و نتوانستند آن را به موقع تامین کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه پروژه‌هایی به بهره‌برداری رسید که در همان ابتدای کار از فرصت استفاده کرده و با استفاده از وام‌های ۲۰۰میلیون ریالی، صاحب مسکن شدند و با مشکلات امروز مواجه نشدند.
راستگو یادآوری کرد: مجموع برنامه مسکن مهر در خوزستان به غیر از مسکن روستایی ساخت ۱۱۰هزار واحد است که از اینها ۸۰هزار واحد در ۱۹شهر با جمعیت بالای ۲۵هزار نفر، ۱۴هزار واحد در شهرهای با جمعیت کمتر از آن، ۱۱هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای جدید «رامین» و «شیرین شهر» اهواز و مابقی در شهرهای دارای بافت فرسوده ساخته می‌شود.
وی گفت: از مجموع این واحدها تاکنون علاوه بر تعداد واحدهایی که در پنج مرحله از ماهشهر تا کوی آزادگان دزفول تحویل متقاضیان شده و شهرهایی مانند بهبهان، ماهشهر و ایذه که در آنها سکونت دارند، عملیات ساختمانی ۴۹ هزار و ۵۱۵ واحد دیگر هم تمام شده و در مرحله تحویل قرار دارد.
راستگو ادامه داد: عمده واحدهای تحویل‌شده یا در مرحله تحویل در زمره واحدهای خودمالکی است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: تصور مردم از مسکن مهر با توجه به اینکه زمین مورد نیاز آن را دولت تامین می‌کند مسکن دولتی بود که برخلاف این تصور، این طرح خصوصی بوده و با مشارکت دولت ساخته می‌شود.
وی افزود: مسکن مهر در برخی نقاط استان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در برخی نقاط هم کیفیت ساخت و سازها پایین است که این مساله به دلایل مختلفی برمی‌گردد.
راستگو عمده دلیل موفقیت طرح در شهرهایی مانند دزفول و‌اندیمشک را در انتخاب زمین مناسب و توانمندی مشاوران و پیمانکاران طرح و نیز همکاری مردم در تامین به موقع سهم آورده دانست و اضافه کرد: مسکن مهر در دزفول از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار و فراتر از ساخت‌وسازهای دیگر است.
وی گفت: برای ساخت این حجم عظیم مسکن در چارچوب طرح در نقاطی که برای آن تعیین شده بود زمین مورد نیاز به‌اندازه کافی وجود نداشت که به همین دلیل حتی در دل شهرها زمین در اختیار ساخت‌وسازها قرار گرفت.
راستگو ادامه داد: حجم وسیع مسکن مهر در زمین‌های دولتی این مجال را به راه و شهرسازی نمی‌داد، اما خوشبختانه از نظر مکان‌یابی زمین برای مسکن مهر در خوزستان مشکلاتی مانند در مسیر قرار گرفتن و دارای کاربری کشاورزی که در دیگر مناطق کشور وجود نداشت کمتر بود، اما در شهرهای جنوبی استان، زمین‌های انتخاب‌شده باتلاقی بود که آماده‌سازی آنها هزینه‌های بسیاری به دنبال داشت.
وی گفت: هزینه آماده‌سازی زمین‌ها بالا بود که این مساله در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر به دلیل پست و باتلاقی بودن این مناطق مشهودتر است.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان افزود: کیفیت ساخت و سازها در مسکن مهر در مجموع قابل قبول است، اما بالا و پایین بودن آن به پیمانکاران و به طور عمده به دستگاه‌های نظارتی برمی‌گردد.
راستگو گفت: دستگاه‌های نظارتی، نظام مهندسی، مشاوران و تعاونی‌ها ناظر بر کار بودند که اگر این نظارت به خوبی رعایت می‌شد، روند ساخت و ساز و کیفیت آن بالا بود و اگر لحاظ نمی‌شد، کیفیت پایینی داشت.