دنیای اقتصاد ـ کرمان ـ مجید نعمت الهی: اولین نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در شهرستان رفسنجان به‌عنوان نخستین شهرستان کشور، راه‌اندازی می‌شود.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در جمع صادرکنندگان و تجار پسته شهرستان رفسنجان در اتاق بازرگانی این شهرستان با بیان این مطلب اظهار کرد: از سال‌جاری، صندوق ضمانت صادرات ایران برای مناقصات بین‌المللی نیز ضمانتنامه صادر می‌کند که این موضوع باعث رشد ضمانتنامه‌ها برای محصولات در صندوق می‌شود.
طاهر شه‌حامد، با اشاره به اینکه واحدهای نمونه صادراتی زیادی در زمینه محصول پسته، فرآوری پسته و تولید روغن‌های پسته صادراتی در رفسنجان فعالیت می‌کنند، افزود: برای توسعه صادرات پسته، زمینه‌هایی را فراهم خواهیم کرد تا فروشندگان و صادرکنندگان پسته زیان نبینند. وی به دلایل راه‌اندازی نمایندگی صندوق ضمانت صادرات در رفسنجان اشاره کرد و گفت: شهرستان رفسنجان به دلیل اینکه قطب تولید و صادرات پسته جهان است، به عنوان نخستین شهرستان در کشور، امتیاز راه‌اندازی صندوق ضمانت صادرات را کسب کرده است.
وی بیان کرد: تقاضای ایجاد کارگزاری در رفسنجان هم در صورت درخواست شرکت‌های صادراتی بررسی خواهد شد. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه این صندوق فروش محصول را تضمین می‌کند، خطاب به تجار و بازرگانان رفسنجانی تصریح کرد: خطرات احتمالی در این حوزه را با تامین نقدینگی کاهش داده و اجازه نمی‌دهیم آسیبی به صادرکنندگان برسد. رییس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان دراین نشست با استقبال از ایجاد دفتر نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در رفسنجان گفت: با ایجاد این نمایندگی در رفسنجان مشکلات صادر کنندگان رفع می‌شود. محمد علی محمد میرزائیان افزود: خدماتی که در تهران به صادرکنندگان ارائه می‌شود در نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در رفسنجان نیز توسط کارگزاری که تعیین شده، به صادرکنندگان ارائه می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به کاهش تولید پسته در رفسنجان گفت: امسال ۳۲ هزار تن پسته در رفسنجان تولید شد که نسبت به سال گذشته به علت گرمازدگی‌های تابستانه و کمبود آب کاهش داشته است.