دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از کشف اولین معدن سنگ آهن پلاستری استان مرکزی خبر داد و گفت:
این معدن آهن در تفرش قرار دارد و پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از وجود حدود ۲ میلیون تن آهن در این معدن است که به مرحله بهره‌برداری رسیده و می‌توان ماهانه حدود هزار تن آهن از آن برداشت کرد.
وی با بیان اینکه آهن این معدن در سطح زمین قرار دارد اضافه کرد: از ویژگی‌های این معدن آمیخته بودن آهن با خاک است که باعث شده فرآیند استخراج آسان‌تری نسبت به معادن دیگر آهن داشته باشد.
حسنی با بیان اینکه اشتغالزایی معدن جدید حدود ۲۰ نفر است، گفت:با کشف این معدن و وجود معادن آهن دیگر در استان فرصتی برای پاسخگویی به نیاز صنایع استان فراهم می‌شود و با راه‌اندازی فازهای دیگر بهره‌برداری این معادن پیش‌بینی می‌شود اشتغالزایی بیشتری در منطقه ایجاد شود که البته مستلزم راه‌اندازی کارخانه کنسانتره و ذوب‌آهن است.
رییس سامان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز با بیان اینکه استان مرکزی ظرفیت ایجاد کارخانه بزرگ ذوب‌آهن را دارد، گفت: اکنون کارخانه ذوب‌آهن امیرکبیرخیرآباد در حال احداث است و با راه‌اندازی در مرحله اول تولید ۶۰۰ هزار تن بیلت هدف‌گذاری شده است.
علیرضا زواشی با اشاره به اینکه، برای احداث این واحد صنعتی، حدود ۶ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: این واحد زمینه اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را فراهم می‌کند که امید است با اضافه شدن به ذخیره آهن استان زمینه توسعه ذوب‌آهن استان فراهم شود.