دنیای اقتصاد - بجنورد: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: مجموع تلاش فعالان اقتصادی استان منجر به صادرات 82 میلیون دلار کالا به وزن 341 هزارتن طی 6ماه ابتدای سال‌جاری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 21 درصد از لحاظ ارزش و 112درصد از لحاظ وزن رشد داشته است.
سیدابراهیم حسینی افزود: این مقدار صادرات منجر به تحقق ۶۵ درصدی از هدفگذاری ۱۲۷ میلیون دلاری سال‌جاری استان شده است.
وی گفت: عمده صادرات استان در این مدت شامل محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، پلاستیکی، ساختمانی، کشاورزی و غذایی بوده است که به 15 کشور جهان ازجمله کشورهای همسایه، هند، مالزی، اوکراین، امارات، موزامبیک و سریلانکا صادر شده است.
حسینی ضمن تبریک روز ملی صادرات گفت: تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از سربازان و ایثارگران جبهه اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت‌گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات است. وی اظهار کرد: صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند، زیرا تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید ضمن هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ‌تر می‌کند.
حسینی افزود: از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه‌های تولیدی را قادر می‌سازد از محدودیت‌های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه‌های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره‌برداری کنند.
وی بیان کرد: توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی و اینکه هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات‌رسانی تجاری از قبیل بانک‌ها، بیمه، حمل‌ونقل و... به وظایف خود به خوبی عمل نمایند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی، تولید بهترین کالا برای صادرات به‌وجود آید. وی گفت: در استان خراسان شمالی در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه صادرات انجام گرفته است که اجرای برنامه‌هایی از قبیل اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف ازجمله تاجیکستان و عراق و پذیرش هیات‌های تجاری از کشورهای متعدد نظیر تاجیکستان، پاکستان و چین، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و اختصاصی خارجی همانند نمایشگاه ج.ا.ا در کشور ترکمنستان، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه بازارهای هدف و تقویت همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه‌هایی از آنها است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: به منظور بزرگداشت روز ملی صادرات برنامه‌های متعددی در استان به اجرا گذاشته خواهد شد که مهم‌ترین آنها برگزاری همایش تقدیر از فعالان حوزه صادرات استان است که 5 آبان ماه برگزار می‌شود و از صادرکنندگان نمونه، صادرکنندگان فعال و خادمان صادراتی استان با حضور مقامات کشوری و استانی تقدیر به عمل خواهد آمد.
وی اظهار کرد: امسال باتوجه به تحقق 99 درصدی برنامه‌های توسعه تجارت خارجی سازمان، سازمان توسعه تجارت ایران با افزایش تعداد صادرکنندگان نمونه استان از 8 نفر به 15 نفر موافقت کرد.