دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: رییس سازمان محیط زیست کشور در سفر به استان اصفهان با اشاره به اینکه باید کل حوضه آبریز را از ابتدا تا انتها ملی مدیریت کرد، گفت:
در خصوص زاینده رود باید برنامه‌ریزی‌ها فقط بلند مدت باشد و به همه مسائل آن از سرچشمه تا تالاب در سطح ملی پرداخته شود؛ چراکه مساله مهمی مثل آب را نباید استانی یا منطقه‌ای ببینیم. معصومه ابتکار افزود: موضوع محیط‌زیست موضوعی بخشی نیست و همه دستگاه‌ها و بخش‌های یک استان باید وارد عمل شوند و سعی شود برای استان‌های پیچیده‌ای همچون اصفهان یک ارزیابی راهبردی قوی داشته باشیم. وی با بیان اینکه توسعه و محیط‌زیست در استانی مانند اصفهان می‌توانند به خوبی در کنار هم قرار گیرند به شرطی که آمایش سرزمین دقیق انجام گرفته باشد، افزود: اگر در زمینه ارزیابی و آمایش سرزمین استان‌ها بتوانند حرکت رو به جلویی داشته باشند، مشکلات فعلی و معضلات گذشته حل و فصل خواهد شد. معاون رییس جمهور ادامه داد: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان طرح جامع کاهش آلودگی اصفهان که از سال ۸۱ مصوب و از سال ۸۲ اجرایی شد مورد بررسی قرار گرفت که متاسفانه در شش سال از دولت نهم و دهم این طرح اجرایی نشد؛ در سال ۹۰ با توجه به مشکلات شهرهایی همچون تهران و اصفهان و فشار نمایندگان و اعضای شورای شهر باعث شد تا دوباره این طرح به جریان بیفتد.

تشکیل کار گروه رودخانه زاینده رود
ابتکار در خصوص مشکلات رودخانه زاینده‌رود نیز گفت: امروز کارگروه این رودخانه نیز تشکیل شد و بر سیاست‌گذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی دقیق تاکید شد که البته در کنار این مسائل باید واقعیت‌ها را نیز در نظر گرفت و ملاحظات مسائل آبی را نیز در استان اصفهان که استانی خشک است بررسی کرد.
وی به آلودگی هوای اصفهان و صنایع آلاینده اشاره کرد و افزود: صنایع بزرگ این استان تلاش‌هایی در خصوص کاهش آلودگی انجام داده و استاندارد‌های محیط‌زیست را کسب کرده‌اند، اما نیروگاه اصفهان صنعتی آلاینده محسوب می‌شود و در حال حاضر در حال بررسی راه حلی هستند تا برای کاهش آلودگی آن ارائه کنند. رییس سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: توسعه در دل محیط‌زیست وجود دارد، اگر توسعه دارای برنامه‌ریزی، طرح‌های آمایش سرزمین و به خصوص ارزیابی استراتژیک باشد، به راحتی می‌توانند انجام بگیرند.
ابتکار با اشاره به اینکه در کشور پنج رودخانه حفاظت شده وجود دارد که دارای شرایط محیطی و اکوسیستمی خاصی هستند، اظهار کرد: اگر رودخانه زاینده رود بتواند شرایط خاص اکوسیستمی ایجاد کند ما از ورود این رودخانه به یکی از مناطق چهارگانه استقبال می‌کنیم البته باید در نظر داشته باشید که تالاب و قسمت‌هایی از سد زاینده رود در مناطق ما قرار دارند. وی در خصوص موعد عرضه سوخت یورو 4 در اصفهان و نتایج رایزنی‌ها با وزیر نفت، گفت: خبرخوش این است که طبق گزارش‌های رسیده تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه شازند اراک آغاز شده است که البته نمی‌تواند همه شهرهای کشور را تامین کند، اما شهر اصفهان در اولویت اصلی قرار دارد و بر اساس زمان‌بندی که دولت قبل ارائه کرده تا پایان سال 92 باید توزیع این بنزین در شهرهای کشور از جمله شهری مثل اصفهان انجام شده باشد.