خسارت به 90 درصد باغ‌های زیتون طارم سفلی
دنیای اقتصاد - قزوین - مهردادنوری: رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین گفت: عدم توزیع به موقع سموم کشاورزی به 90 درصد باغ‌های زیتون طارم سفلی خسارت وارد شده است. مجید کشاورز مقدم افزود: در حال حاضر پنج هزار و 500 هکتار باغ زیتون بارور در بخش طارم سفلی شهرستان قزوین وجود دارد که به علت عدم توزیع به موقع سموم کشاورزی به 90 درصد این باغ‌ها خسارت وارد شده است.
وی یادآورشد: در بعضی از روستاها ۱۰۰درصد باغ‌ها به کشت زیتون اختصاص داده شده و می‌توان گفت معیشت مردم به محصول زیتون و فرآورده‌های دیگر آن وابسته است که هجوم آفت مگس به باغ‌های زیتون طارم سفلی در قزوین به ۹۰ درصد باغات این محصول خسارت وارد کرده است.
کشاورز مقدم بیان کرد: فصل پاییز به ویژه آذرماه که زمان برداشت زیتون روغنی در طارم سفلی است، در بیشتر روستاها خبری از برداشت نبود و کشاورزان باغ‌های زیتون را به حال خود رها کردند. وی با بیان اینکه میزان خسارت وارده در دست بررسی است، افزود: بخش طارم سفلی در زمینه تولید زیتون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کشاورز مقدم، این معضل را از مشکلات اساسی کشاورزی استان قزوین دانست و اضافه کرد: آفت مگس زیتون، آفتی عمومی است و دولت می‌تواند با تخصیص اعتبار به باغداران که به علت گرانی سموم مخصوص این آفت و درآمد پایین از حل این مشکل عاجز هستند، کمک کند.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین اظهار کرد: سالانه بین ۲۵ هزار تن زیتون در باغات طارم سفلی تولید می‌شود که بروز آفت مگس ضمن وارد کردن خسارت‌های زیاد به باغداران این منطقه باعث کاهش تولید این محصول در کشور نیز می‌شود.