دنیای اقتصاد - رشت‌: استاندار گیلان از اختصاص 11 هزار 841 میلیارد ریال تسهیلات در بخش اشتغال استان خبر داد.
مهندس کیهان ‌هاشم‌نیا در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با اعلام این خبر افزود: طبق جلسه شورای عالی اشتغال این مبلغ به عنوان سهم استان در بخش اشتغال در سال ۹۲ در نظر گرفته شده است. وی میزان اشتغال تعهد شده دستگاه‌های اجرایی استان در سال جاری را ۴۱ هزار و ۳۹۱ نفر عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۶ هزار و ۲۰۰ شغل در استان ایجاد شده است. وی از تحقق ۴۰ درصدی تعهد اشتغال استان در سال ۹۲ خبرداد و افزود: باتوجه به ظرفیت و توانمندی استان خواهیم توانست بیش از تعهدات در نظر گرفته شده در بخش اشتغال استان در سال جاری شغل ایجاد کنیم.
نماینده عالی دولت در گیلان بر ثبت تمامی اشتغال ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد استان تاکید کرد.
استاندار گیلان در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح پارک فرهنگ در رشت اظهار کرد: این پارک در سه فاز با هدف معرفی آداب و رسوم فرهنگ گیلان، استان‌های کشور و کشورهایی با مشترکات فرهنگی گیلان ساخته می‌شود.
وی افزود‌: تلفیق گردشگری با تاریخ و فرهنگ گیلان، آشنایی گردشگران با سبک زندگی، آداب رسوم، آیین‌ها و هنرهای بومی، صنایع دستی و نمادهای تاریخی از ویژگی‌های این پارک خواهد بود. هاشم‌نیا همچنین بر احداث اقامتگاه‌های مختلف طبیعی براساس فرهنگ استان از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و افزود‌: با احداث این پارک گردشگران خواهند توانست با حضور در آن، در مدت چند روز تمامی نمادهای استان را مشاهده کنند. استاندار گیلان در ادامه به اهمیت کاشت گیاه استویا در استان اظهار کرد: گیلان بهترین مکان برای کاشت گیاه استویا است که شیرینی آن ۳۰۰ برابر قند بوده و افراد دیابتی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. وی در ادامه افزود‌: باتوجه به اینکه پرورش گیاه استویا در استان گیلان از قابلیت اجرایی برخوردار بوده و مراحل انتقال آن به مزرعه انجام شده است می‌توان با اختصاص عرصه‌های رها شده بدون استفاده به صورت اجاره در جهت توسعه و گسترش این گیاه ارزشمند که از قابلیت ارز‌آوری برخوردار بوده، اقدام کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح ورمی کمپوست در استان در قالب مشاغل خانگی از توسعه خوبی برخوردار بوده، افزود‌: باتوجه به اینکه وجود پسماندهای خانگی از جمله مشکلات استان‌های شمالی به شمار می‌رود اجرای این طرح موجب خواهد شد تا این مشکل برطرف شود. استاندار گیلان با تاکید برتوسعه بیش از پیش طرح ورمی کمپوست افزود: با اجرای این طرح پسماندها که اکنون تبدیل به یک معضل شده تبدیل به کود و موجب درآمدزایی برای خانوارها خواهد شد و استان گیلان به دلیل دارا بودن فضای مناسب از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که این طرح به راحتی در آن قابلیت اجرایی دارد.