دنیای‌اقتصاد- شیراز - محمد صداقت: کارشناس مسوول میوه‌های سردسیری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برداشت بیش از 32 هزار تن بادام از سطح 28 هزار هکتار باغات بارور این استان خبر داد و گفت: فارس با سطح زیر کشت 46 هزار هکتار دومین و از لحاظ تولید بادام کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
مهندس علیرضا ضیغمی با اعلام خبر فوق گفت: در سال‌جاری به دلیل انجام فعالیت‌های اصلاحی و مدیریت صحیح باغات، تولید این محصول نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده تولید این محصول تا 20 درصد افزایش داشته باشد.
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب افزایش هزینه تولید بادام در باغات استان و کشور می شود، بالا بودن هزینه برداشت این محصول با توجه به مشکل و افزایش درآمد باغداران و نیروی انسانی است که برای مقابله با این مشکل و افزایش درآمد باغداران، مدیریت امور باغبانی با همکاری مدیریت مکانیزاسیون استان اقدام به خرید و ترویج دستگاه جهت برداشت مکانیزه بادام کرده‌اند که این کار در کاهش هزینه‌های تولید این محصول و افزایش درآمد خالص باغداران نقش بسیار مهمی داشته است. وی حجم صادرات بادام را در سال زراعی گذشته ۱۷۱ تن بادام با پوست و بدون پوست، به ارزش ۹۳۶ هزار و ۹۴۰ دلار اعلام کرد که به کشورهای امارات، هنگ کنگ، ویتنام، عراق و آلمان صادر شده است.
وی افزود: در ۵ ماه نخست سال‌جاری نیز ۲۸ تن بادام به ارزش ۱۹۴ هزار و ۹۳۳ دلار صادر شده است.