دنیای اقتصاد - اهواز - عباس سید جلالی: استاندار خوزستان گفت: خوزستان با یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، رتبه نخست کشور را در سرمایه‌گذاری دارد.
سید‌جعفر حجازی اظهار کرد: خوزستان سال گذشته با یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، رتبه نخست را در کشور به دست آورد.
وی ادامه داد: ۲۰۴ میلیون دلار از این سرمایه‌گذاری مربوط به طرح‌های غیرنفتی و مابقی در فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری شده است.
استاندار خوزستان گفت: در چهار سال گذشته خوزستان سه بار رتبه نخست سرمایه‌گذاری را در کشور کسب کرده است و در یک سال هم، رتبه سوم را به دست آورد. وی خاطرنشان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در استان از سال ۸۵ تا پایان سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار بوده است که از ۱۵۵ میلیون دلار در سال ۸۵ به یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار در سال ۹۱ رسیده است.
حجازی اضافه کرد: این بدان معنا است که سرمایه‌گذاری خارجی در استان یک رشد ۱۲ درصدی داشته است.
وی به بسترسازی مناسب در مرزهای شلمچه و چزابه اشاره کرد و گفت: زمانی که بستر و زیرساز‌ی‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده باشد با وجود شرایط اقلیمی نامناسب و وجود ریزگرد‌ها باز هم سرمایه‌گذار ترغیب می‌شود که پول خود را در خوزستان سرمایه‌گذاری کند.
استاندار خوزستان بیان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری‌های داخلی ۶ هزار میلیارد تومان است که نشان‌دهنده پیشرفت بسیار خوبی است. وی به لزوم تسریع در اختصاص زمین مورد نیاز سرمایه‌گذاران تاکید و خاطر نشان کرد: کار فرآیند واگذاری زمین باید تسریع و موانع اداری و بوروکراسی‌هایی که وجود دارد برطرف شود تا افراد سرمایه‌گذار بین سازمان‌ها در تردد نباشند.
حجازی در ادامه به پیشرفت صنایع تبدیلی و فرآوری مربوط به کشاورزی اشاره کرد و گفت: تا چند سال گذشته پیشرفت صنایع تبدیلی در استان به کندی پیش می‌رفت، اما با جذب سرمایه‌گذار خارجی توسط سازمان آب، برق و جهاد کشاورزی در این حوزه سرعت به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنایع کشاورزی، تولید و اشتغال پایداری را به دنبال دارد، تصریح کرد: با استفاده از منابع موجود ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را از ۱۴ میلیون تن می‌توان به ۲۵ میلیون تن تا چهار سال آینده رساند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه قابلیت‌های استان بسیار فرا‌تر از این است، بیان کرد: سیاه‌نمایی در زمینه وضعیت بد باعث ضربه زدن به استان می‌شود در حالی که با سرمایه‌گذاری، منافع حفظ می‌شود.
اسماعیل عامری ‌گلستان، معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: صادرات غیرنفتی خوزستان به عراق در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و ارزش کالاهای صادراتی به عراق به دو هزار و ۶۸ میلیون دلار رسیده است.
وی ادامه داد: گزارش صادرات پنج ماه اول امسال نشان می‌دهد که خوزستان می‌تواند صادرات بیشتری داشته باشد؛ به شرط آنکه مسائل و مشکلاتی که وجود دارد هر چه سریع‌تر برطرف شود.
معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان در ادامه اداره‌ کل پایانه‌ها و حمل‌و‌نقل را خطاب قرار داد و متذکر شد: مشکلات موجود در باراندازهای مرزی را حل کنید و همچنین باید واحدهای آتش‌نشانی در باراندازهای مرزی شلمچه و چزابه مستقر شوند.
وی به تاثیر صادرات در افزایش میزان اشتغال اشاره و تصریح کرد: صادرات، فعالیت بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی را به دنبال دارد که در نتیجه آن فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم زیادی به وجود می‌آید.
عامری ‌گلستان در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: صادرات غیرنفتی خوزستان به عراق در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و ارزش کالاهای صادراتی به عراق به دو هزار و ۶۸ میلیون دلار رسیده است.