دنیای اقتصاد-کرمانشاه-الهام اکبری: مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اعلام کرد: 90 درصد واحدهای مسکن مهر استان تا پایان سال جاری تحویل متقاضیان خواهد شد.
حسن فدایی روند پیشرفت فیزیکی مسکن مهر کرمانشاه را با توجه به تاخیر در شروع طرح مسکن مهر در استان نسبت به سایر استان‌ها مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی مسکن مهر استان ۷۵ درصد می‌باشد که این میزان در کشور کمتر از ۷۰ درصد است.
فدایی مجموع تعداد واحدهای مسکن مهراستان را بیش از ۵۴ هزار واحد عنوان و تصریح کرد: از این تعداد حدود ۴۷ هزار و ۶۰۰ واحد در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر در حال ساخت است و مابقی نیز در بافت فرسوده و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر در دست احداث است.
وی با اعلام اینکه تاکنون ۱۸ هزار واحد مسکن مهر در استان تحویل متقاضیان شده، گفت: ۹۰ درصد واحدهای در حال ساخت نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد.
فدایی زمان مشخصی را برای تحویل تمامی واحدها عنوان نکرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها و مشکلاتی که در پرداخت به موقع سهم آورده توسط متقاضیان وجود دارد تعیین زمان دقیقی برای تحویل همه واحدها میسر نیست، اما این قول را می‌دهیم که ۹۰ درصد واحدها را تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل دهیم.
فدایی با اعلام اینکه در حال حاضر در استان ۱۶ هزار واحد مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان است، گفت: از این تعداد هشت هزار و ۵۰۰ واحد درشهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌باشد و به منظور افتتاح این واحدها منتظر مسوولان کشوری هستیم. مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه مشکل عمده واحدهای مسکن مهر استان را عدم پرداخت به موقع سهم آورده توسط متقاضیان عنوان کرد.
وی افزود: عدم پرداخت به موقع سهم آورده توسط متقاضیان موجب شده تا تکمیل پروژه‌ها به درازا کشیده شود که همین امر نیز در افزایش هزینه‌های ساخت نقش بسزایی دارد.
وی از متقاضیان مسکن مهر در استان خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام کنند و بدانند انجام به موقع این کار در تحویل زودهنگام واحدها موثر خواهد بود. وی افزود: مسکن مهر استان همچنین در بخش ساخت‌وساز توسط تعاونی‌ها اندکی با مشکل مواجه است که در همین زمینه نیز وزارت راه و شهرسازی خود ورود پیدا کرده تا بخشی از مشکل تعاونی‌ها را مرتفع کند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مسکن مهر در قالب ۶۶ پروژه در سطح استان در حال اجرا است، درخصوص زیرساخت‌های مسکن مهر استان گفت: در حال حاضر یازده مدرسه در این تعداد پروژه با روند پیشرفت مطلوبی در حال ساخت است که از این تعداد اعتبار ساخت شش مدرسه به طور کامل از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.
وی همچنین در بحث ساخت مسجد در پروژه‌های مسکن مهر استان، از در دست احداث بودن ۲۶ مسجد خبر داد و تصریح کرد: اعتبار این تعداد پروژه از طریق اعتبارات رهبری، ملی و استانی تامین شده و در حال حاضر روند ساخت آنها از پیشرفت مطلوبی برخوردار است.
به گفته فدایی در بحث ارزیابی مسکن مهر کشور در یک سال اخیر رتبه کرمانشاه از استان بیست و هشتم به بیست و یکم رسیده که همین امر گواه روند مناسب پیشرفت در پروژه‌های مسکن مهر در چند ماهه اخیر دارد.
مهندس عبدالرضا غفوری، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز درخصوص واحدهای مسکن مهر استان گفت: از مجموع ۴۷ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، ۵۰ درصد به صورت خود مالکی است که از این تعداد نیز ۵۰ درصد به صورت تعاونی و ۵۰ درصد دیگر به‌صورت انفرادی در حال ساخت است.
به گفته غفوری واحدهای مسکن مهر در قالب طرح خود مالکی از کیفیت و روند پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند.
وی تصریح کرد: ۵۰ درصد دیگر واحدهای مسکن مهر شهرهای با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر استان نیز در اراضی دولتی در حال ساخت است که از این تعداد ۵۰ درصد به‌صورت تفاهم سه جانبه و ۵۰ درصد دیگر در قالب تعاونی‌ها در حال اجرا است.
غفوری همچنین وضعیت واحدها را درقالب طرح تفاهم سه‌جانبه مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: از تعداد حدود ۱۲ هزار واحد که در قالب تفاهم سه‌جانبه اجرا شده‌اند، ۱۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شده و مابقی نیز تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد.