دنیای اقتصاد- مشهد- زهره حسینی: استاندار خراسان رضوی گفت: این استان با دو میلیارد و 880 میلیون تن ذخیره مواد معدنی در جایگاه سوم کشور قرار دارد.
محمدحسین فروزان مهر در این باره افزود: خراسان رضوی به لحاظ استخراج مواد معدنی به میزان سالانه ۲۴ میلیون و ۹۱۵ هزار تن در جایگاه دوم کشور است.
وی با اشاره به شناسایی ۴۶ نوع ماده معدنی در استان از مجموع ۶۶ نوع شناخته شده، ادامه داد: طی سه ماه نخست امسال از بیش از ۶۳۰ معدن استان، ۵/۶ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شده است. وی با تاکید بر فعالسازی هرچه بیشتر بخش معدن با توجه به اشتغالزایی قابل توجه و ظرفیت بالای جذب سرمایه در این بخش خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف معادن فاقد بهره بردار از جمله مواردی است که باید با جدیت دنبال شود. فروزان‌مهر پرهیز از خام فروشی مواد معدنی، استقرار واحدهای فرآوری و صنایع پایین‌دستی را با هدف ایجاد ارزش افزوده و توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار داد.
وی به هدف‌گذاری تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد در استان اشاره و اضافه کرد: به همین منظور طرح‌های صنایع فولاد خراسان رضوی با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به سرعت در حال تکمیل و بهره‌برداری است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح فولاد سبزوار با پیشرفت ۶۴ درصدی در حوزه احیا و بیش از ۴۰ درصدی در حوزه ساخت و نصب ماشین‌آلات، از شرکت‌های خدمات‌رسان خواست تا برای تسریع در بهره‌برداری واحد یادشده مساعدت لازم را داشته باشند.
ناصر فخر موحدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه از برگزاری مزایده ۵۰ معدن فاقد بهره‌بردار و تعیین تکلیف پنج معدن خبر داد و افزود: در سه ماه نخست سال جاری صدور تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و تمدید شده به ترتیب ۱۶ و ۱۷ مورد بوده است.