دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: جشن ییلاق در منطقه قارقالان شهرستان ماهنشان با حضور مسوولان استان زنجان و ییلاق‌نشینان برگزار شد.

در این مراسم مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ورود دام مازاد را یکی از چالش‌های منابع طبیعی استان عنوان کرد و گفت: دام غیرمجاز موجب از بین رفتن مرتع در کمترین زمان ممکن شده که ماحصل آن وقوع سیل و فرسایش خاک است. بهمن اسکندری با اعلام اینکه طبق توافق صورت گرفته با همکاری جهاد کشاورزی استان درصدد هستیم تا دامداران از وابستگی به دامداری فاصله بگیرند، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در راه‌اندازی تولید گیاهان دارویی، خوشه‌های تولید، پرورش قارچ و ماهی نقش مهم داشته و موجب می‌شود عرصه‌نشینان به دام وابسته نشوند.
وی بر لزوم فرهنگسازی درباره نحوه مرتعداری و دامداری تاکید کرد و ادامه داد: وجود قرق بان و حفظ حریم مواردی بود که به آن بها داده می‌شد، اما با گذر زمان متاسفانه توجه لازم نمی‌شود. اسکندری هدف از برگزاری جشن ییلاق را بررسی مشکلات عشایر منطقه عنوان کرد و افزود: در نظر داشتیم تا امکانات بهداشتی را در این مناطق فراهم کنیم، اما به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستیم این مهم را عملیاتی سازیم.
وی اضافه کرد: دامدارانی که اعلام آمادگی کنند؛ برای خرید پنل‌های خورشیدی به منظور تامین برق و تهیه سایر امکانات این آمادگی را داریم که آنها را به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات معرفی کنیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نصب کانکس‌های سیار برای ییلاق نشینان را با همکاری و مشارکت خود ییلاق‌نشینان یادآور شد و لزوم مشخص شدن حدود مراتع را نیز برای رعایت حریم مهم دانست.