بیرجند- دنیای‌اقتصاد- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر فرآورده‌های نفتی استان از مبادی خراسان رضوی، اصفهان، یزد، کرمان و رفسنجان با 250 دستگاه نفتکش تامین و توزیع می‌شود.
علی‌اصغر اصغری تامین سوخت و فرآورده‌های نفتی را در اولویت دانست و اظهار کرد: همواره سعی شده سوخت‌رسانی را به‌گونه‌ای انجام دهیم که هیچ‌گونه خللی در توزیع فرآورده‌های نفتی استان به‌وجود نیاید.
وی افزود: به‌رغم محدودیت‌های ذخیره‌سازی و دسترسی نداشتن به خط لوله انتقال، عملیات سوخت‌رسانی به موقع و به نحو مطلوب انجام می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی بیان کرد: روزانه بیش از ۳ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی در استان به مصرف می‌رسد. وی مصرف روزانه بنزین دراستان را ۶۰۰ هزار لیتر عنوان کرد و افزود: توزیع این میزان فرآورده نفتی با استفاده از توان نفتکش‌ها و ناوگان حمل‌و‌نقل زمینی در استان انجام می‌گیرد.اصغری وضعیت موجود فرآورده‌های نفتی را مطلوب بیان کرد و گفت: با توجه به قابلیت‌های موجود همواره توزیع مطلوب و بهینه در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۳ جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: علاوه بر این دو مرکز سوختگیری هواپیمایی در بیرجند و طبس فعال است و ارائه خدمات به ناوگان هوایی با استانداردهای روز انجام می‌گیرد.
وجود ۲۲ جایگاه CNG فعال
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲۲ باب جایگاه CNG در استان اظهار کرد: در تمام شهرستان‌هایی که گازرسانی شده این جایگاه‌ها راه‌اندازی شده است. اصغری با بیان اینکه برای احداث هر جایگاه CNG حداقل ۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: هم اکنون دو جایگاه CNG در سطح استان در حال احداث است.
وی اذعان کرد: در سال گذشته ۲ جایگاه فرآورده‌های نفتی و دو جایگاه CNG به بهره‌برداری رسید و در سال جاری نیز دو جایگاه CNG و حداقل چهار جایگاه فرآورده‌های نفتی در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه‌های CNG در سطح استان ظرفیت توزیع بیش از ۲۰۰ هزار متر‌مکعب را در روز دارند؛ اما روزانه ۱۰۵ هزار متر‌مکعب مصرف می‌شود و شرکت نفت استان آمادگی دارد با همین تعداد جایگاه تا ۲ برابر بیشتر سوخت‌رسانی کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از هر یک متر‌مکعب گاز CNG، یک لیتر از مصرف بنزین کاسته می‌شود، تصریح کرد: CNG به عنوان سوخت پاک در حفظ محیط زیست موثر است بنابراین بهتر است در استان که ظرفیت CNG بیشتر از مصرف روزانه است، بیشتر از این سوخت استفاده شود.
سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریالی برای انبار نفت
اصغری بیان کرد: برای انجام بخش ابنیه این تاسیسات بیش از ۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آن ذخیره فرآورده‌های نفتی در سطح استان به یکصد میلیون لیتر افزایش می‌یابد.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بهره‌برداری از بخش ابنیه انبار جدید نفت را از برنامه‌های سال جاری عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی این بخش به انجام رسیده و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد تا زمینه بهره‌برداری بیشتر فراهم شود.
امکان سوخت‌رسانی به خودروهای خروجی از مرز ماهیرود
مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی با اشاره به احداث جایگاه مرزی در مرز ماهیرود اظهار کرد: این جایگاه به سازمان همیاری شهرداری‌ها واگذار شده و پیگیر هستیم تا پایان سال جاری به اتمام برسد تا سوخت‌رسانی به خودروهای خروجی از مرز مدیریت شود.
عزم جدی برای مبارزه
با قاچاق فرآورده‌های نفتی
اصغری گفت: با توجه به مرزی بودن استان، برای عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی همکاری بالایی در سطح استان صورت گرفته و تاکنون چهار کارگروه فرعی سوخت زیرمجموعه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تشکیل شده و تعامل بالایی انجام گرفته است.وی هدف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان را توزیع مطمئن فرآورده‌ها عنوان کرد و گفت: همواره سعی شده است توزیع فرآورده‌های نفتی به موقع و با کیفیت مطلوب صورت گیرد.
مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه علاوه بر توزیع فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سوخت‌رسانی، تامین سوخت نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، مصرف‌کنندگان عمده و جزء نیز به موقع و با بهترین شرایط انجام می‌شود، گفت: تامین نیاز سوختی در اقصی نقاط استان، تامین سوخت مرغداری‌ها و واحدهای صنفی و صنعتی بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.
اصغری گفت: هرجا که گازرسانی می‌شود، تامین فرآورده‌های نفتی در بخش‌هایی قطع می‌شود و این شرکت آمادگی دارد در شرایط جوی نامساعد و قطع احتمالی گاز سوخت مایع مورد نیاز مصرف‌کنندگان را تامین کند.
وی با توجه به ذخیره سازی نفت سفید در نقاط صعب‌العبور و انجام تمهیدات لازم برای تامین به موقع نفت سفید ابراز امیدواری کرد: در سال‌جاری نیز همچون سال گذشته هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص نخواهد بود.
مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی عرضه مطلوب و مقابله با توزیع فرآورده خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی در راستای مبارزه با قاچاق را از دیگر برنامه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان عنوان کرد.