۱۳ تن آلودگی و توده‌های شناور ناشی از آلاینده‌های نفتی سواحل گیلان جمع‌آوری شد. کامران زلفی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه نحوه مدیریت آلاینده‌های نفتی که وارد ساحل گیلان شد، موفقیت‌آمیز بود، افزود: با همکاری دقیق و کارشناسانه سازمان بنادر و کشتیرانی و کسب به موقع انتشار خبر این لکه بسیار خطرناک، از یک فاجعه زیست‌محیطی جلوگیری شد. وی ادامه داد: در این تلاش‌ها، حدود ۱۳ تن آلودگی و توده‌های شناور از سواحل گیلان جمع‌آوری شد که نشان از وسعت آلودگی داشته است. زلفی‌نژاد یادآور شد: تمام توده‌های شناور جمع آوری شده در اختیار یکی از شرکت‌های آسفالت‌پزی گیلان قرار گرفت تا بطور کامل از آن استفاده و از مدار پسماندهای آلاینده خطرناک حذف شود.

وی منابع آلودگی نفت در دریاها، چاه‌های نفت، دکل‌ها و سکوهای بهره‌برداری نفتی را از مهم‌ترین منابع آلودگی در دریاها عنوان کرد.

زلفی‌نژاد عملیات حفاری و استخراج نفت در نزدیکی آب‌های ساحلی، ستون کشی‌ها، پالایشگاه‌های ساحلی و همچنین ساخت کارخانه پتروشیمی را از دیگر عوامل مهم آلودگی دریای خزر نامید.

وی از مردم گیلان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه آلودگی در سطح دریای خزر از جمله آلودگی‌های نفتی و توده‌های ناشناس با رنگ‌های سیاه و یا خرمایی آن را به اداره‌های محیط‌زیست شهرستان‌ها و یا با شماره تلفن‌های ۷-۸۸۲۴۶۲۶-۰۱۳۱ اعلام کنند.