کشت پنبه در آران و بیدگل مکانیزه شد

کاشان- خبرنگار دنیای اقتصاد: برای نخستین بار در استان اصفهان کشت پنبه در سطح ۱۰ هکتار از مزارع پنبه بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل به صورت مکانیزه اجرا شد. کارشناس مسوول زراعت جهاد کشاورزی آران و بیدگل با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون سطح زیر کشت پنبه در این شهرستان یک‌هزار و ۱۵۰ هکتار است و این شهرستان با متوسط برداشت سه تن پنبه در هر هکتار، از نظر سطح زیرکشت و میزان برداشت، مقام دوم را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

رضا مظلومی افزود: کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در مصرف بذر و ترویج و توسعه کشت پنبه از جمله مزایای روش کشت مکانیزه است و از آنجا که امرار معاش کشاورزان این شهرستان به ویژه در بخش مرکزی از محل تولید پنبه تامین می‌شود و هزینه بالای برداشت برای این قشر مقرون به صرفه نیست، واحد زراعت جهاد کشاورزی با همکاری شرکت تعاونی تولید روستایی امیرکبیر اقدام به ترویج و توسعه کشت مکانیزه پنبه میان کشاورزان پنبه‌کار این شهرستان کرده است.

به گفته وی نرخ دستمزد کارگران برای برداشت هر کیلوگرم وش پنبه، یک‌هزار و ۳۰۰ریال است که با مکانیزه شدن برداشت، این میزان به ۳۰۰ریال کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خروج کارگران افغانی از ایران و از آنجا که ۹۹درصد برداشت پنبه توسط این کارگران انجام می‌شد، کمبود کارگر و همزمانی زمان برداشت پنبه با محصولات صیفی، وجود دستگاه کمباین برای برداشت پنبه، ضروری است.

معاون جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز تعداد پنبه‌کاران این شهرستان را یک‌هزار و ۸۰۰نفر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید پنبه این شهرستان به سه هزار تن برسد.

حسن فتاحی سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و باغی این شهرستان را ۱۳هزار و ۵۰۰ هکتار دانست و گفت: از این میزان، یک هزار و ۵۰۰ هکتار به باغات و بقیه به زمین‌های کشاورزی اختصاص دارد.

هم‌اکنون حدود شش هزار بهره‌بردار کشاورزی در شهرستان آران و بیدگل به تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی اشتغال دارند.