زنجان- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان از پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی ساخت سد فیله خاصه زنجان خبر داد. جعفر فهیمی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی و با ارتفاع ۲۳متر از پی و حجم ۹/۱مترمکعب آب است که سالانه آب ۷۷/۱مترمکعب از زمین‌های منطقه زنجان را تامین می‌کند.

وی اعتبار اختصاص یافته برای ساخت این سد را تاکنون ۲۱۲میلیون و ۳۲هزار ریال عنوان کرد و گفت: امسال نیز بیش از۱۹۶میلیون ریال اعتبار برای ساخت این سد اختصاص یافته است.

فهیمی افزود: این طرح روزانه برای ۱۲۱ نفر به صورت مستقیم و ۶۱ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به سایر طرح‌های سدسازی استان زنجان گفت: سد گلابر از دیگر سدهای در دست اجرای این شرکت است. این سد با حجم مخزن ۱۱۶میلیون مترمکعب، سالانه ۴۶میلیون مترمکعب آب را برای هشت هزار هکتار از زمین‌های دشت زرین آباد شهرستان ایجرود و صنایع منطقه تنظیم و تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان پیشرفت فیزیکی بدنه سد را ۹۰درصد اعلام و عنوان کرد: ارتفاع از پی ۸۲متر، طول تاج سد ۲۴۷متر، عرض تاج ۱۲ متر، حجم مفید مخزن ۸۲میلیون مترمکعب و حجم خاکریزی بدنه سد ۶۸/۱میلیون مترمکعب است.

فهیمی یادآور شد: دو ایستگاه پمپاژ آب در سد گلابر تعبیه شده که یکی ایستگاه پمپاژ آبگیر با ظرفیت فیت پمپاژ پنج هزار و ۸۰۰لیتر در ثانیه، ارتفاع پمپاژ ۳۷متر، طول خط لوله ۱۰۶ متر و تعداد ۹ دستگاه الکترو پمپ و دیگری ایستگاه پمپاژ آب جوقین با ظرفیت پمپاژ هزار و ۶۶۰ لیتر در ثانیه با هفت دستگاه پمپ سانتریفوژ افقی با قطر لوله هزار و ۲۰۰ میلیمتر با ارتفاع ۸۷ متر پمپاژ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سد گلابر از معدود طرح‌هایی است که در آن سد و شبکه به صورت همزمان اجرا می‌شود، گفت: اعتبار سال‌جاری این طرح ۱۳۰میلیارد ریال است و تاکنون ۴۲۷میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

به گفته وی با اجرای سد و شبکه های آبیاری زهکشی گلابر برای چهار هزار نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان عنوان کرد: سد میرزاخانلو نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

فهیمی افزود: این سد با حجم مخزن ۵/۱میلیون مترمکعب و آب تنظیمی سالانه ۸/۱میلیون مترمکعب، آب ۳۲۰هکتار از زمین‌های منطقه را تامین می‌کند.

وی یادآور شد: اعتبار سال‌جاری این طرح دو هزار میلیون ریال است اما این طرح تا انتها به بیش از۳۱۳ میلیون ریال اعتبار نیازمند است.

فهیمی تلاش های صورت گرفته در دولت نهم در استان زنجان در زمینه سدسازی را مطلوب دانست و تاکید کرد: نگاه ویژه دولت نهم به استان زنجان در بخش‌های مختلف موجب تحول در استان زنجان به خصوص بخش سدسازی شده است.